NORGESBESØK: Fitbits produktsjef for EMEA, Helen Reidy (t.v) tror at folk generelt er mer opptatt av søvnvanene sine nå enn hva de var før. Rett før påske var hun på besøk i Oslo, sammen med kollega Caroline Chauvire for å vise frem de nye Fitbit

NORGESBESØK: Fitbits produktsjef for EMEA, Helen Reidy (t.v) tror at folk generelt er mer opptatt av søvnvanene sine nå enn hva de var før. Rett før påske var hun på besøk i Oslo, sammen med kollega Caroline Chauvire for å vise frem de nye Fitbit Alta og for å fortelle om den nye programvaren for søvnoversikt. (Foto: Stine Marie Hagen)

Søvnhjelperen

En ny programvare fra Fitbit tar sikte på å hjelpe deg med å forbedre søvnvanene dine.

Tidligere i år lanserte Fitbit det tynne aktivitetsarmbåndet Alta HR, med kontinuerlig pulsmåling rett på håndleddet. Samtidig oppgraderte de programvaren for automatisk søvnmåling. Med den nye programvaren får man oversikt over lett, dyp og REM-søvn gjennom Sleep Stages som blant annet baserer seg på Pure Pulse - Fitbits egenutviklede teknologi for pulsmåling.

Mens Sleep Stages benytter pulsen din til å anslå hvor mye tid du tilbringer i de ulike søvnfasene samtidig som du får informasjon om tiden du er våken hver natt, gir Sleep Insights råd om hvordan du - basert på din Fitbit-data - kan bedre søvnkvaliteten din.

-- Jeg tror folk bryr seg mer om søvnen de får nå, og at flere har fått øynene opp for hvor viktig søvn er, sier Fitbits produktsjef for EMEA, Helen Reidy.

Hun mener å se en tendens til at flere har begynt å ta kontroll over søvnene sin på samme måte som de holder styr på diett og trening.

-- En god natts søvn har en stor innvirkning på din generelle velvære, både når det kommer til det fysiske og psykiske. Med den nye appen kan du se hvor lang tid du bruker i de forskjellige søvnperiodene, sier hun.

Forskjellige faser

I Fitbit-appen kan du via Sleep Stages, basert på PurePulse, som bruker akselerometer-data og hjertefrekvensvariasjonen (tiden mellom hvert slag), i tillegg til Fitbits algoritmer, få et mer nøyaktig anslag på hvor lang tid du bruker på lett, dyp og REM-fasene av søvnen, og hvor ofte du er våken hver natt:

Lett søvn skjer gjennom hele natten, og er viktig for hukommelse, læring og la kroppen komme seg etter endt dag; for de fleste er dette 50-60 prosent av natten.

Dyp søvn fremmer et sunt immunsystem og  muskelvekst og -reparasjon; for de fleste er dette 10-25 prosent av natten (avhengig av alder).

REM søvn er perioden hvor de fleste drømmer, og er viktig for mental utvinning og minneformering; for de fleste er dette 20-25 prosent av natten. REM-søvnen kommer som regel på slutten av natten, og er ofte den delen som blir redusert når søvnlengden reduseres.

Våkne perioder (mellom 10-30 ganger) er en normal del av søvnsyklusen.

Søvnanalyse

-- Alles søvnsyklus er forskjellig, men ved å bli bedre kjent med din egen søvnkvalitet og ditt søvnmønster, kan du gjøre endringer i livsstilen som kan bidra til å forbedre søvnen over tid, forteller Reidy.

Appen gir nemlig råd om hvordan kosthold, mosjon, og Reidy mener at det å holde en konsekvent søvnrytme er med å på å endre søvnen. 

-- Hvis du eksempelvis våkner opp utmattet hver morgen, til tross for tilsynelatende nok søvn, kan det hende at du ikke får tilstrekkelig med dyp søvn. Vi ønsker å utdanne brukerne våre i viktigheten av søvn. Vi gir for eksempel informasjon om sammenhengen mellom det å drikke alkohol og søvnen din. Vi ønsker å hjelpe deg med å forstå hvordan du er sammenlignet med deg selv. Over en uke vil du derfor kunne se søvnmønsteret ditt, og dette vil hjelpe deg med å forstå viktigheten av å ha en fast leggetid og det å lytte til kroppens rytme.

Søvneksperter

Reidy forteller videre at den typen graf du ser i appen er den samme du ville sett om du dro til et senter for søvnanalyse.

-- Det er dyrt å dra til et søvnsenter. Det er heller ikke tilgjengelig for alle, og når du ikke er i ditt normale sovemiljø kan det gå utover sovevanene dine. Derfor tror jeg at dette er et verktøy som appelerer til brukerne våre, sier Reidy.

Appen skal ifølge Fitbit være utviklet med deres panel av søvneksperter. Sleep Stages skal sørge for at informasjon som tidligere kun var tilgjengelig gjennom et søvnlaboratorium nå er mulig å få for millioner av forbrukere, mens Sleep Insights tilbyr personlig veiledning for å hjelpe til med å forbedre søvnen din. Panelet har ifølge Fitbit tonnevis av faglig kompetanse på tvers av en rekke søvnrelaterte områder, deriblant helse, kronisk sykdom og søvnløshet.

Reidy forteller at det er to faser når det kommer til bruken av den nye programvaren.

-- Fase en gir deg informasjon over søvnperiodene dine, mens fase to hjelper deg med å faktisk gjøre noe med den informasjonen du får. Vi ønsker å hjelpe deg med å utføre en handling utover det å kun gi deg informasjonen. Vi vil hjelpe folk med å forstå viktigheten av å ha den samme søvnrytmen i helgene som i ukedagene, sier hun.

Sleep Stages fungerer på Alta HR, Blaze og Charge 2 via Fitbit-appen på Android, iOS og Windows, og på Fitbit.com på dashboardet online. Sleep Insights er tilgjengelig for alle Fitbit-enheter som måler søvn, via Fitbit-appen.