Spaceworld-kjeden skal bli dobbelt så stor

Spaceworld-kjeden skal bli dobbelt så stor

Med Reitan i ryggen skal Spaceworld vokse fra 43 butikker til mellom 80 og 100 de neste fem årene.

Samtidig skal Spaceworld bli synlige på landets Narvesen- og 7-Eeleven-butikker der de får egne seksjoner hvor det skal selges mobiltelefoner, mp3-spiller og andre varer fra Spaceworlds sortiment.

 

- Vi er en franschisebedrift og nå får vi en eier som er norgesmester i franchise, sa administrerende direktør Ole Henrik Skirstad i Spaceworld på dagens pressekonferanse i Oslo.

 

- Spaceworld-forhandlerne skal få mye nytte av Reitan-systemet, sa han.

 

Ut i verden 

Ifølge Kjell Magnus Reitan, skandinaviasjef for Reitan Servicehandel, skal Spaceworld også få være med på konsernets ekspansjon i Skandinavia og i Baltikum.

 

- Det skal bli mange flere enn 43 butikker i tiden fremover.

 

Planen er å fortsette franchise-strategien, og ledelsen ønsker å ha etablert mellom 80 og 100 Spaceworld-butikker innen  fem år.

 

På 1990-tallet slet kjeden økonomisk. Fra 1990 til 1999 eide selskapet alle butikkene selv og strevde med feil produktutvalg. De neste to årene ble brukt til omlegging av både franchise-modell og produktsortiment. Brunevarer forsvant ut og elektronisk underholdning ble en fellesnevner.

 

Vellykket

 

Strategiendringen var vellykket og selskapet forventer en omsetning på nærmere 500 millioner kroner i 2005.

 

Spaceworld vil inngå som en egen divisjon i Reitan Servicehandel. Det sammenslåtte selskapet forventes å omsette for 6,4 milliarder kroner i 2005.

 

Partene ønsker ikke å oppgi salgssummen, men prisen aksjeeierne får er avhengig av resultatene divisjonen oppnår i fremover.

Les også: Reitan skaffer seg innkjøpsmakt