Spår døden for pop-ups

Spår døden for pop-ups

Er vi ekstra heldige, slipper vi de irriterende pop-up-vinduene allerede før jul.
-- Popup som annonseformat vil være helt borte omtrent før jul, sier daglig leder i Media.com Interactive, Børge Sandengen til nettstedet Kampanje.

En undersøkelse gjennomført av Media.com Interactive og VG Nett blant 15.000 av VG Netts lesere viser at hele 51 prosent av nettbrukerne per i dag sitter på datamaskiner som blokkerer pop up- og pop back-annonser.

-- Det er ikke lenge siden diverse løsninger som blokkerer disse annonsene ble introdusert, og allerede har over halvparten av nettbrukerne tatt dem i bruk. Om tre uker vil det være 75 prosent. Dette viser at popup er noe som irriterer, sier Sandengen.

Undersøkelsen viser også at hele 71 prosent av nettbrukerne benytter Windows XP som operativsystem, og dermed ligger det an til at stadig flere vil få løsninger som blokkerer popup-annonser, etter hvert som systemene oppgraderes. Sandengen tror utviklingen åpenbart vil få konsekvenser for valg av annonseløsninger.