Spår sterk vekst i CPM-markedet

Gartner tror på en firedobling i markedet for såkalte effektiviserings- og rapporteringsløsninger (cpm) i løpet av to år.
CPM er blitt den nye hotte trebokstav-forkortelsen i it-bransjen. Det står for Corporate Performance Management og er en paraply betegnelse for metoder, prosesser og løsninger som gi raskt og korrekt informasjon om hvordan bedriften ligger an resultatmessig.

Gartner spår en voldsom vekst i dette markedet og tror at dette vil vokse mer en tradisjonelle rapporteringsløsninger (Business Intelligence).

Ifølge analysesjef Frank Buytendijk i Gartner har mindre enn 10 prosent av store bedrifter begynt implementeringen av slike løsninger idag. Innen 2005 tror Buytendijk at 40 prosent av virksomhetene vil ta i bruk slike løsninger.

Det er dette markedet programvareselskapet Fast nå forsøker å få innpass i.

Årsaken til veksten i dette markedet er selskapenes store investeringer i økonomi- og administrasjonsløsninger (erp), kundestøtte (crm) og logistikksystemer (scm). Disse løsningen produserer mengder av informasjon. Nå trenger de ifølge Gartner et verktøy som kan rydde opp i all informasjonsflyten slik at lederne kan ta bedre og raskere beslutninger.

De største programvareleverandørene i dette markedet er SAP, Oracle, SAS Institute, Hyperion og Cognos.