Sparer stort på å integrere

Sparer stort på å integrere

Det ligger store kostnadsgevinster i å bygge opp en enhetlig arkitektur for kommunikasjon, hevder HPs europasjef på området.

- Utfordringene er mange. Vi har altfor mange enheter som ikke spiller sammen.

De sier Eddy Biesemans, europadirektør i HP for forretningsområdet ”unified communications”. Under It-tinget i Tønsberg sist uke presenterte han, i likhet med Cisco og Microsoft, en strategi for det man kan kalle integrert kommunikasjon.

De siste årene har bruken av mobile tjenester for alvor tatt av i næringslivet, i den forstand at flere og flere kommuniserer via andre kanaler enn bare fasttelefon, epost og mobiltelefon.

Ifølge en prognose fra analyseselskapet Frost and Sullivan vil andelene av ansatte som bruker tjenester for direktemeldinger (som MSN) på jobben øke fra 20 prosent i dag til 80 prosent bare i løpet av 2008.

Trenger overbygging

Ifølge Eddy Biesemans er det nødvendig med en overbyggende arkitektur for å håndtere alle tilgjengelighetsteknologiene. HP selv selger en slik arkitektur, men vedgår at dette fortsatt er nytt for de fleste.

- Dette er rettet mot store bedrifter, jeg vil si med minst 1000-2000 ansatte, som også er spredt i flere land eller regioner. Det er da behovet oppstår og kostnadsgevinstene kommer, sier belgiske Biesemans.

LES OGSÅ: IBM og Cisco sammen om ny plattform

Arkitekturen er ennå ikke solgt til en eneste kunde i Norge, vedgår Biesemans, som likevel er overbevist om at behovet kommer. Forenklet administrasjon er nøkkelen.

- Vi vil og må nås i mange ulike kanaler. Direktemeldinger vil bli viktigere enn epost om kort tid. Vi ser at bedrifter investerer mye i kommunikasjon når de bygger sine datasentre. Derfor blir det en viktig oppgave å strømlinjeforme og forenkle tilgangen til teknologien.

- Som lasagne

HP ser for seg en lagdelt struktur med en ”mobility gateway” i bunnen, et PBX/talesenterlag (Ericsson, Nortel, Cisco etc.) , et lag der forretningsapplikasjonene ligger (SAP, Oracle, Microsoft etc.) og et administrasjonslag øverst. Ikke overraskende er det HPs maskinvare og administrasjonsprogramvare som ligger på dette nivået i Biesemans ”lasagne”-modell.

- Metaforen henter vi far matverdenen; dette er lagvis, som lasagne, i motsetning til spaghetti.

Kostnadskuttene kommer på flere plan. Antallet pbx-er (talesentraler) reduseres, samtalene rutes til rimeligste alternativ og antallet enheter rasjonaliseres, ifølge Biesemans.

- Dette er nødvendig for å øke farten i gjennomføringsevnen i forhold til konkurrenter. Større smidighet er et nøkkelord, sier Biesemans til Computerworld.