GOD BUSINESS: I dag genererer spillbransjen for omkring 80 milliarder dollar. (Illustrasjon: Istock)

Spillindustrien slår salgsrekorder

Virksomheter med computerspill på menykortet kan se frem til en solid vekst i computerspill innen de neste fem årene, da vil de runde en magisk milepæl.

Publisert Sist oppdatert

I 2018 runder salget av spill 100 milliarder dollar. Det vurderer i alle fall nettverksselskapet Junipers markedsføringsavdeling i en ny rapport.

Mobillspill er vekstmotor

I dag genererer spillbransjen for omkring 80 milliarder dollar, som især er skapt av pc-spill, som sitter på en markedsandel på cirka 42 prosent.

Fremtidens vekst har gamerne i hånden i form av mobil-spill. Ifølge Junipers vil de innen fem år runde en markedsandel på 35 prosent.

Dertil kommer de såkalte freemium-spillene som Candy Crush og Clash of Clans, som har innkjøpsmuligheter i selve spillet i form av inn-app-kjøp. ifølge rapporten vil dette bidra til veksten på mobilspill.

Ny hardware på vei

Konsoller skal det heller ikke være game over for, de neste fem år vil en få masse 3D-teknologi som kan få spillerne over i en tredimensjonell verden som vi inntil videre kun har sett på film. '

Saken er hentet fra danske Computerworld