Spillofon skal lokke ungdommen

Med spillofonen N-Gage vil Nokia slå kloa i Game Boy-generasjonen. Analytikere vender tommelen ned, og mener at risikoen er stor for at den finske mobilgiganten ikke vil lykkes.
Nokia N-Gage gjør det mulig å spille på nye måter. Flere spillere kan kobles sammen lokalt via Bluetooth eller mobile nettverk. Nokia N-Gage er en ny plattform som åpner muligheter for nettverksoperatører, spillprodusenter og andre tjenesteleverandører når det gjelder å skaffe seg inntekter og utvikle nye tjenester og konsepter.

I tillegg til spill har Nokia N-Gage også digital musikkspiller (MP3/AAC), stereo FM-radio og trebånds mobiltelefon. Dimensjonene på spillofonen er 133,7 x 69,7 x 20,2 millimeter. Vekten er 137 gram, som er tungt i forhold til konkurrerende spillmaskiner og mobiltelefoner.

Lanseringssyke

Nokias spillmaskin er trolig i butikkene i løpet av fjerde kvartal ) i god tid før julehandelen. Da er det ett år siden Nokias mobilsjef Anssi Vanjoki første gang viste fram spillofonen for pressen i München. Dette er faktisk del av Nokias nye markedsstrategi. Finnene vil nemlig 8lansere8 spillofonen hele fem ganger før du kan kjøpe den i Norge.

Først viste de den fram i München, så i London mandag denne uka. På 3Gsm World Congress i Cannes om to uker og på Cebit i Hannover i mars vil det også bli "lanseringer8. Samt ved introduksjonen i norske butikker til høsten.

Flere analytikere kritiserer Nokias lanseringssyke. De levner dessuten det finske produktet små sjanser. Analytiker Jussi Uskola i Nordea Securities sier til Bloomberg News at selskapet ikke har noe sterkt varemerke på spillmarkedet.

Mange problemer

Nokias N-Gage vil møte flere problemer, skriver Bloomberg. Skjermen er for liten for innbarka Game Boy-spillere. Den er mindre "estetisk" og veier for mye. Den kan bli opp mot tre ganger så dyr som Game Boy, som nå koster rundt 800 kroner i Norge . Barn og ungdom vil rett og slett ikke ha råd til å kjøpe den.

N-Gage åpner for spill over nettet. Det gir et håp for Nokias mobiltelefonspillmaskin. Bare i Europa vil spillmarkedet over nett øke fra 225 millioner euro (1,7 milliarder kroner) i fjor til tre milliarder (23) i 2005.

Hvis nettspillene tar av, kan denne type spillmaskiner utvikle seg til en "signifikant" produktkategori for Nokia, mener Uskola i Nordea.

Begrenset erfaring

Nintendo som står bak Game Boy har vært på det håndholdte spillmarkedet siden 1989, og har pøst ut hele 110 millioner spillmaskiner. Nokias erfaring er begrenset til spill på mobiler.

Finnenes forrige spillofon og musikkmaskin, Nokia 5510, var en flopp og solgte minimalt i Norge. N-Gage har til sammenligning flere og forhåpentligvis bedre funksjoner enn 5510-modellen.

Nintendo går til motangrep mot Nokias forsøk på å trenge inn i på deres marked. I løpet av året lanserer japanerne en ny versjon av Game Boy med mer fargerik og klarere skjerm.