Spim er den nye plagen

Spim er den nye plagen

Mengden av spim forventes å tredobles fra 400 millioner øyeblikksmeldinger i 2003 til 1.200 millioner ved utgangen av 2004.
Hvis du trodde epost-spam var et skikkelig problem, tro om igjen. Spim (spam sendt ut som øyeblikksmeldinger (IM)) er på rask fremmarsj. Analyseselskapet The Radicati Group forventer at antall spim-meldinger vil øke fra 400 millioner øyeblikksmeldinger i 2003 til rundt 1.200 millioner meldinger ved utgangen av inneværende år.

-- Epost-markedsførere misbruker øyeblikksmeldinger ved å bruke dem som et middel til å sende ut spim. Det er et stort problem mange av de tradisjonelle konsumentbaserte IM-systemene ikke gjør noe med, sier teknologisjef Matthew Hunt i Omnipod.

-- Så langt har vi fått vite av kundene våre at spim ikke er noe stort problem, men vi finner det vanskelig å tro at det ikke kommer til å bli det, sier sjefsanalytiker Sara Radicati i The Radicati Group.

Bør se problemet komme

Selskapet har tall som viser at 26 prosent av verdens bedrifter bruker øyeblikksmeldinger i forretningssammenheng, og 44 prosent sier at de ansatte bruker øyeblikksmeldinger - men at øyeblikksmeldinger ikke er standardisert i selskapet.

Etter hvert som bruken øker, stiger også potensialet for misbruk. Med de mest populære tjenestene tilgjengelige som gratis-tjenester, trenger spammerne kun en liste med skjermnavn for å sette igang med å bombardere systemene med uønskede meldinger. Det er riktignok mye vanskeligere i dag å oversvømme nettverk med øyeblikksmeldinger enn med epost, fordi samlinger av lister ikke er like tilgjengelige for øyeblikksmeldinger som for epost.

-- Men Gud hjelpe oss om vi ikke ser dette komme, basert på bransjens erfaring med epost-spam, sier nestsjef Jon Sakoda i IMlogic, et selskap som utvikler tjenester og sikkerhetsløsninger for øyeblikksmeldinger.

Økende bekymring

Til tross for den potensielle trusselen bedriftene står over for med oppspiste nettverksressurser og lavere produktivitet, fastholder de store leverandørene av øyeblikksmeldingstjenester at spim ikke egentlig er noe stort problem, ifølge IDG News.

Skal man tro Lisa Pollock Mann i Yahoo Messenger står spim for mindre enn to prosent av trafikken som farer gjennom Yahoos øyeblikksmeldingstjeneste. Men leverandørene møter motbør.

-- Jeg er meget skeptisk. Hvis noen hadde spurt dem for mange år siden, ville de gitt det samme svaret om epost-spam, sier Radicati.

Ifølge forretningsansvarlig for antispam i Microsoft, George Webb, måler ikke Microsoft hvor mye spim som passerer MSN Messenger-tjenesten. Men han legger til at Microsoft ser på spim med økende bekymring.

Å blokkere innkommende meldinger fra ukjente avsendere er den mest åpenbare veien å gå for å forhindre spim. Men brukere som er avhengige av øyeblikksmeldinger for å kommunisere med verden utenfor, som selgere og servicefolk, risikerer å gå glipp av viktige meldinger hvis de blokkerer for ukjente avsendere

Og med stadig flere personer som inkluderer sine skjermnavn på visittkort og annet kontaktmateriell, er det rimelig sikkert at det å begrense kommunikasjonen til bare kjente avsendere ikke vil være en kur som holder særlig lenge.