Standard hjelper Colibria

Standard hjelper Colibria

BARCELONA: Norske Colibria tror på økt etterspørsel etter direktemeldinger på mobilen.

GSM Association (GSMA) kunngjorde i går at det arbeides med standarder for direktemeldinger (IM) på mobilen. Bak står femten av verdens største mobiloperatører.

Initiativet hilses velkommen av mobilselskapet Colibria, som i en årrekke har arbeidet for å øke bruken av mobil IM. GSMA-standarden senker terskelen for at operatørene skal lansere tjenester.

-- Det er lett å koble sammen pc-er. Men i mobilmarkedet må vi forholde hos til hundrevis av ulike terminaler og ti-talls ulike nettverksleverandører. Det har gjort det vanskelig å få alt til å fungere sammen. Operatørene har ikke villet gjøre dette alene, sier Keith Gibson, administrerende direktør i Colibria.

Telefónica, som er Colibrias viktigste kunde, er blant de femten operatørene som står bak arbeidet med den nye IM-standarden,

Øker omsetning

Flere av de største mobiltelefonprodusentene, som Nokia og Sony Ericsson, bruker Colibrias meldingsserver når nye terminaler skal testes.

-- Det er ganske morsomt for oss at det er de som tilpasser programvaren til oss, og ikke motsatt, sier Gibson.

Bruken av direktemeldinger på mobilen er fortsatt svært begrenset. Men den siste tiden har markedet begynt å bevege seg. På 3GSM i Barcelona er direktemeldinger en av tjenestene som får mye oppmerksomhet. TeliaSonera har blant annet lansert et samarbeid med Microsoft om MSN Messenger via wap.

-- IM blir aldri noen killer-applikasjon. Men operatørene trenger å bygge communities. Med markering av tilstedeværelse er det lettere å tilby andre sofistikerte tjenester som kan øke omsetningen, påpeker Colibrias britisk sjef.