Starter opp pc-en i stedet for bilen

Amerikanske nettbutikker spås en vekst på 22 prosent i høst. Høyere bensinpris er en del av forklaringen.

Det er knapphet på bensin og prisene ventes å holde seg høye i hvert fall ut året. I USA koster drivstoffet nå drøyt 3 dollar per gallon, som tilsvarer omtrent 5 kroner literen, en drømmepris for Carl I. Hagen, men et mareritt for George W. Bush.

- Det får ikke nødvendigvis flere til å handle på nettet, men vil bidra til at de som er der handler der oftere, sier Donna L. Hoffman, professor i markedsføring ved Vanderbilt University, til avisen New York Times.

En juveler forteller avisen at han har droppet minstegrensen på 150 dollar for gratis levering, og at dette har fått fart på netthandelen. Butikken, Ice.com, forventer 40 prosent større juleomsetning i år enn i fjor.

Bedre levering

Analyseselskapet EMarketer venter en vekst på 22 prosent, til 26 milliarder dollar, i fjerde kvartal 2005. Den generelle varehandelen er til sammenligning på 425 milliarder dollar. Med andre ord ligger netthandelen nå på rundt 6 prosent av salget i butikk.

En mer effektiv varelevering er med på å gjøre netthandel mer attraktivt, forteller Hoffman.

Men fraktselskapene, som FedEx og UPS, har økt sine transportpriser på grunn av drivstoffprisene. Det blir derfor en større kostnad forbundet med å lokke kunder med fri levering.

Det dukker også opp endel andre interessante trender: det er nemlig ikke bare bensin som påvirkes av høye oljepriser. Kajakker, for eksempel, har økt kraftig i pris, i likhet med andre produkter som lages av plastikk. Og prisene på sykler og sykkeldeler har økt, fordi flere lar bilen stå og velger tohjuleren for å komme seg på jobb.