Sted stadig viktigere

For første gang sier mobilbrukere at de heller vil vite hvordan de kommer fra A til B, enn å få aksjekurser på mobilen
Analyseselskapet IDC har foretatt sin årlige utspørring av 700 amerikanske husholdninger for å finne ut hvilke mobiltjenester de ønsker. For første gang er alle de tre mest populære tjenestene lokasjonsbaserte. Mulighet til å tilkalle førstehjelp, anledning til å få vei-anvisning og tjenester av typen "hvor er nærmeste bensinstasjon" topper ønskelisten.

Tjenester som tar utgangspunkt i at nettet vet hvor mobilbrukeren befinner seg, viser seg å være langt mer ettertraktet enn å sende/motta epost, aksjekurser og interaktive spill.

-- Mobilabonnentene er svært interessert i lokasjonsbaserte tjenester så lenge de selv tar initiativet, og de kan være sikre på at personvernet sikres, sier Scott Ellison, programdirektør i IDC.

Undersøkelsen viser at tjenestene må ta utgangspunkt i forbrukernes eksisterende adferd, og ikke forsøke å endre denne. Det folk vil ha er hjelp til å finne veien til en kino som viser en spesiell film, og ikke se filmen på mobiltelefonen.

De spurte er helt klare på at de selv vil ha kontrollen. Såkalte push-tjenester som uoppfordret kommer med tilbud fra butikker eller kaféer i nærheten, er det svært få som ønsker. Av personvernhensyn er det lite attraktivt å legge igjen sine preferanser hos leverandørene. Folk vil ha det de ber om der og da.

Interessant å merke seg er at selv i billandet USA foretas flertallet av mobiloppkallene av personer som ikke sitter i en bil. Analytikerne hos IDC mener dette viser at USA for fullt er i ferd med å komme etter Europa, og at mobiltelefonen er blitt en naturlig del av livsstilen i mange miljøer.