Sterk oppgang i netthandel

Amazon.com solgte 108 millioner produkter i julesesongen.

Det ble handlet for 30 prosent mer på nett i julesesongen enn i 2004, ifølge tall fra analyseselskapene Goldman Sachs, Nielsen/NetRatings og Harris Interactive.

 

I alt omsatte nettbutikkene for 30,1 milliarder dollar, eller litt i overkant av 200 milliarder kroner.

 

Tallene gjelder amerikanske nettbrukere. Analyseselskapene har intervjuet 1000 forbruker hver uke i perioden 29. oktober til 23. desember.

 

Bærbare og plasma

 

Mest penger brukte netthandlerene på klær, i alt 5,3 milliarder dollar. Det 42 prosent mer enn i 2004.

 

It-relaterte produkter og forbrukelektronikk hadde nest størst omsetning, 4,8 milliarder dollar. Særlig bærbare pc-er, plasma-skjermer og musikkspillere var populære.

 

Verdens største nettbutikk, Amazon.com, har solgt 108 millioner produkter i feiresesongen i 2005.