Stolt Microsoft med storlansering

Stolt Microsoft med storlansering

Skalerbarhet er ikke lenger et tema. Ifølge Microsoft er det merverdien i produktene som er viktig. I dag lanserte de stolt sine nye databaseprodukter og utviklingsverktøy.

Etter fem års utvikling ble SQL server 2005 og Visual Studio 2005 offisielt lansert i Oslo i dag. Administrerende direktør Knut Morten Aaserud og direktør for Server og plattformer, Torstein Harildstad, benyttet anledningen til å fortelle om hvordan de tror de nye produktene vil påvirke markedet og selskapet selv i tiden fremover.

 

- Denne lanseringen har utrolig stor betydning for oss strategisk. Den vil gi vekst og energi og vi tror vi kan flytte markedet, sa Aaserud.

 

I forhold til databasemarkedet er nå den gamle snakkisen ”skalerbarhet” en selvfølge for alle aktørene i markedet, hevder Torstein Harildstad. Microsoft fremhever at konkurransen nå står om merverdi. Han forteller at innholdet i SQL Server 2005 inkluderer mange funksjoner som andre aktører tar ekstra betalt for.

 

- Blant annet har vi avanserte datavarehus og business intelligence-verktøy. SQL Server 2005 reduserer kostnadene, sa han.

 

Reduserer koden 

 

Visual Studio 2005 fikk mye oppmerksomhet på presentasjonen. Her går budskapet ut på at de nye verktøyene reduserer antall kodelinjer som trengs for å lage applikasjoner. Det betyr ifølge Harildstad at det går raskere å kode og bidrar til sikrere applikasjoner.

 

Et enkelt program som tidligere inneholdt 56.000 linjer med kode, skal nå kunne skrive med på tre linjer, ifølge Microsoft.

 

Microsoft legger vekt på det de kaller personlig produktivitet. Selskapet sier det finnes 20 millioner utviklere som jobber med deres produkter og alle skal ha et verktøy. Derfor er SQL Server og Visual Studio også tilgjenglige i gratisutgaver for hobbybruk i form av Express-versjonene.

 

Integrasjon 

 

BizTalk Server 2006 ble også presentert, men er ennå ikke ute i markedet. Jobben til dette programmet er å integrere flere systemer med hverandre. Salgsargumentet er at det bidrar til at systemene får en lenger levetid.

 

- Disse tre produktene kan leve sine egne liv, men for oss er det en plattform. De leverer mer merverdi sammen, sa Harildstad. 

På verdensbasis er Microsoft størst i antall solgte databaser, men i omsetning har de bare 20 prosent av markedet.

Les også: Gratis-versjon av Visual Studio 2005