Storfisk vil ha småfisk

Storfisk vil ha småfisk

CANNES: Siebel er kjent for store og dyre kundebehandlingsløsninger. Nå satser de på mindre selskaper som vil outsource.

-- Siebel møter Google, sier Tom Siebel som er styreformann og toppsjef i crm-selskapet Siebel.

Tom Siebels ambisjon er å gjøre selskapets kundebehandlingssystemer like tilgjengelige som søkemotorer på internett. I samarbeid med IBM har Siebel utviklet CRM OnDemand som ble lansert onsdag denne uken på Siebel User Week i Cannes.Løsningen vil gi brukerne tilgang til kundebehandlingssystemet over et webgrensesnitt, mens selve tjenesten er driftet av en tredjepart.

Ifølge Gartner er det 5 millioner små- og mellomstore bedrifter som ikke har en crm-løsning. Og dette utgjør en interessant kundegruppe for leverandørene. Men de er ikke villige til å gjøre millioninvesteringer. At et selskap som Salesforce.com har signalisert at de ønsker å satse på enkle crm-løsninger som de leier ut over web, har nå fått Siebel til å slenge seg rundt.

-- Vi følger selvsagt med på hva andre gjør, men jeg vil ikke si at Salesforce er en direkte årsak. Vi har som strategi at alle skal kunne ha løsninger fra oss, uavhengig av størrelse, sier Lars Troldahl som er markedsdirektør for Siebel i Norden.

Mange har prøvd

Troldahl forteller at flere norske selskaper allerede har prøvd Siebels CRM OnDemand gratis i 30 dager på nettet. Og han tror dette blir interessant for mange bedrifter som ønsker sine kundedata tilgjengelige overalt og ikke selv ønsker å drifte løsningen. Både Gartner og IDC ser kraftig vekst i dette markedet, både for crm-leverandørene og de som skal drifte løsningene.

-- Dette produktet kan også brukes av eksisterende Siebel-kunder som vil integrere løsning den infrastrukturen de allerede har, sier Troldahl. Siebels CRM OnDemand som i bunn og grunn er et outsourcingsprodukt, kommer først på tysk og fransk foruten engelsk.

-- Når kommer det på norsk?

-- Det ligger i planene, men jeg kan ikke nøyaktig si når, avslutter Lars Troldahl.