Større internett-kunnskap på bygda enn i byen

Internett er en viktigere kommunikasjonskanal på bygda enn i urbane strøk, viser en landsomfattende undersøkelse.
Markedsanalyseselskapet Norstat har på oppdrag fra Active 24 gjennomført en undersøkelse blant 1.000 tilfeldige nordmenn, om deres planer om å opprette egne hjemmesider.

- Internett synes å være en viktigere og mer kritisk kommunikasjonskanal på bygda enn i urbane strøk. Undersøkelsen viser at kunnskapen er større på på landsbygda, sier informasjonssjef Janne Syversen i Active 24.

Vanskelig for Oslo-folk

Stkk i strid med den gjengse oppfatningen er kunnskapen om hvordan opprette en egen hjemmeside positiv lineær jo eldre man er. 26 prosent under 30 år vet ikke, mens kun 15 prosent av de over 50 ikke vet hvordan.

Undersøkelsen viser også at jo mindre urbane strøk, desto mindre komplisert synes det å være å lage hjemmeside. Kun to prosent av nordlendingene oppgir at de synes det er for komplisert å opprette egne hjemmesider, mens over 20 prosent av oslo-folkene mener det er for komplisert.

Undersøkelsen viser at 15 prosent av osloinnbyggerne skal bruke sommerferien til å opprette hjemmesider, mot kun fire prosent på landsbygda.

Mer selvsikre kvinner

- 68-erne kan mer enn generasjon X om å lage egne hjemmesider, kvinner er en anelse mer selvsikre, mens osloinnbyggerne er de som anser det å lage egne hjemmesider som mest komplisert. De med høyest inntekt synes å ha privat webpublisering som en klar favorittaktivitet i sommerferien, sier Syversen.