Størrelsen teller for oppkjøpskåt Telenor-konkurrent

Størrelsen teller for oppkjøpskåt Telenor-konkurrent

Nylig kom det første oppkjøpet i bredbåndsmarkedet. Men det må flere til før Telenor får en skikkelig konkurrent.

Det snører seg til i bredbåndsmarkedet. Nylig ble det klart at Catch Communication kjøper Bluecom. Rundt 114 millioner kroner legger selskapet på bordet. Med det kjøper Catch seg opp på en markedsandel på rundt fem prosent.

Det er ennå et stykke opp til nivået til en annen annen norsk bredbåndsaktør - Nextgentel - på 17 prosent.

Likefullt betyr oppkjøpet at Telenor må forholde seg til to konkurrenter av litt størrelse, i steden for - som til nå - til èn.

Det kommer norske bredbåndskunder til å profitere på.

Hensikten med privatiseringen av Telenor var å skape konkurranse. Dette skulle komme brukerne tilgode gjennom bedre og billigere tjenester. Det har bare delvis slått til.

Det er bransjens prispolitikk et tegn på. Felles for både mobiltelefoni, sms og ulike typer internett-tilknytning - blant annet bredbånd - har vært høy pris ved lav etterspørsel og lav pris ved høy etterspørsel.

At prisene utvikler seg i motsatt retning av normal økonomisk teori bør være et klart tegn på at konkurransesituasjonen ikke er optimal.

Årsaken er først og fremst at Telenor med eierskapet til kobbernettet sitter med bukten og begge ender. Post- og Teletilsynet kan lete så mye de vil etter tegn på misbruk av markedsposisjon - eierskap til infrastrukturen det skal konkurreres på, er uansett en stor fordel. Ikke minst fordi Telenor i praksis kan diktere når ny teknologi skal kommersialiseres.

I tillegg bestemmer selskapet i stor grad hvilke marginer konkurrentene skal drive butikk på. Det er uheldig fordi pris per megabit i bredbåndsmarekdet er en av få differensierende faktorer. Båndbredden er tross alt den samme om den er levert av Telenor eller Bluecom. I hvert fall så lenge operatørenes tjenesteutvalg er så begrenset som i dag.

En utskilling av Telenors infrastruktur som et eget statlig eller privat selskap skal vi nok vente lenge på. I mellomtiden blir det spennende å se hva Telenors konkurrenter kan få til som virtuelle leverandører.

En ting er imidlertid sikkert. Det holder ikke med organisk vekst for å matche Telenors markedsandel i bredbåndsmarkedet. Den er på 56 prosent. I

 den sammenhengen blir ikke Catch/Bluecom mer enn en mygg. Det må flere oppkjøp til og de vil komme. Markedet er bråmodent for konsolidering. Spørsmålet er hvem som har finansiell ryggrad til å gjennomføre en slik oppkjøpsstrategi.

Den dagen vi sitter igjen med to eller tre omtrent like store aktører kan vi begynne å snakke om en optimal konkurransesituasjon. Hva koster en to megabits linje da? Betydelig mindre enn i dag.