KOMMER HJEM: Amazon vil selge stemmestyrte, trådløse høytalere med lavpris musikkstrømming rett hjem. Illustrasjon: Arkiv

KOMMER HJEM: Amazon vil selge stemmestyrte, trådløse høytalere med lavpris musikkstrømming rett hjem. Illustrasjon: Arkiv

Amazon bryter prisbarriere for musikk

I konkurranse med Spotify og Tidal mer enn halverer Amazon prisen for musikkstrømming.

Amazon lanserer en egen full musikkstrømmetjeneste for i underkant av førti kroner (3,99 USD) i måneden. Dermed går de i frontalangrep til veteraner som Spotify, Tidal og andre som har ligget på mellom 79 og 99 kroner i måneden (9,99 USD) i årevis.

Bare for høytalere

I første omgang er det kunder av Amazon Echo trådløse høyttalere som får dette pristilbudet. Denne stemmestyrte, trådløse høytalerfamilien støtter flere andre strømmetjenester også. Echo går inn i en stadig større gruppe av trådløse høyttalere som kombinerer god lyd i kompakt ytre med styring som, eller med, en smartdings.

Det var blant annet et element i storlanseringen Google hadde i forrige uke der de nye Pixel-smartmobilene fikk følge av nye audiodingser. Også Samsung, LG og klassiske Sonos er inne i dette markedet.

- Den første vekstfasen i musikkstrømming ble drevet av smartmobiler. Vi mener med styrke at den neste fasen vil drives fra hjemmemarkedet, sier Steve Boom, sjef for Amazon Music, til Reuters.

Merknaden må ses i sammenheng med at musikkstrømming kom seinere til det nordamerikanske markedet og har utviklet seg litt annerledes der enn her i Norden og Europa.

Kunder som er i kundeprogrammet Prime får samme tilbudet til 7,99 USD i måneden, mens alle andre må ut med 9,99 USD.

Kan levere med tap

Utvalget i katalogen til Amazon Music Unlimited skal ikke stå tilbake for det veteran-aktørene tilbyr i sine strømmetjenester. Det er antatt at denne tjenesten vil opprettholde de samme utbetalingene til rettighetshaverne som de dyrere konkurrentene. Dette kan Amazon kan takle siden de er mest opptatt av å selge produkter med bedre marginer, og billig musikk er en effektiv markedsføring.

Amazon regner også med at en god strømmetjeneste vil gjøre at kundene oppgraderer til en høyere prispakke for å høre musikk strømmet til andre enheter enn Echo.

Dette utfordrere veteraner som Tidal og Spotify, som ikke har andre bein å stå på om selve inntektsstrømmen fra musikken avtar.