Studenter advarer mot Nextgentel

Studenter advarer mot Nextgentel

Gjennom NTNU skulle studentene få billig og raskt bredbånd. I stedet fikk de høye telefonregninger og dårlig kundebehandling.

- Som student er man helt avhengig av å ha internett-tilkobling, sier Sunniva Bang Larsen. Hun studerer til sivilingeniør i fysikk og matematikk ved NTNU Gløshaugen. Sammen med klassevenninnen og samboeren Kristine Ramsnes, bestilte hun i fjor høst bredbåndsabonnement.

- Det er den dårligste avtalen jeg har inngått i hele mitt liv, sier hun til studentavisen Under Dusken.

- NTNU bør stille krav

Studentene valgte Nextgentel på grunn av avtalen leverandøren har med NTNU. Den innebærer at studenter ved universitetet skal få en gunstigere avtale. Bang Larsen og Ramsnes opplevde det motsatte.

- Vi bestilte abonnement i august, men måtte vente helt til november før vi hadde vanlig tilgang på nett. Den økonomiske kompensasjonen vi ble lovet har vi ikke sett noe til, forteller Bang Larsen.

Jentene har nå sagt opp avtalen sin med Nextgentel, men det ser ikke ut til at NTNU kommer til å gjøre det samme.

- Det er viktig å huske på at NTNU først og fremst har inngått en prisavtale. Da avtalen ble inngått i 2002, var det store forskjeller på markedet. Disse er nå noe mindre, men på dette punktet er vi fremdeles fornøyde med Nextgentel, sier overingeniør ved IT-seksjonen på NTNU, Knut Vik.

Jobber med bedring

Han har forståelse for at studentene er misfornøyd med dårlig kundeservice, men understreker at dette ikke er NTNUs bord.

Informasjons- og markedsdirektør i Nextgentel, Morten Ågnes, kjenner ikke til at kundeservicen er spesielt problematisk i Trondheim.

- Enkeltsaker kan jeg ikke uttale meg om, men den nasjonale kundeservicen jobber vi med å bedre. Vi begynner å se en effekt av flere nyansettelser og bedre organisasjon i serviceavdelingen, forteller han.

Les hele saken hos Under Dusken

Les også: Hun tok Norges verste jobb

Les også: Nextgentel lover bedring