Studenter flokker til Cebit

Studenter flokker til Cebit

Den etablerte bransjen holder seg stort sett hjemme, mens flere busslaster med jobbtørste avgangsstudenter lar seg friste av alle datamessers mor.

Den tyske mastodonten blir 5.000 kvadratmeter større neste år. Bortsett fra det var det ikke så mye vekst i Cebit-tallene som Eberhardt Roloff fra Deutsche Messe presenterte på onsdagens pressekonferanse om neste års Cebit-messe.

Men blant framtidens menn har tyskerne åpenbart apell. NITH i Oslo, Stavanger og Bergen sender 150 studenter nedover, og i alt er det plass til 400. Det blir neppe noe problem å fylle plassene, med studenter fra andre læresteder.

- Det er enorm respons på dette. Det skaper et nettverk og og et godt sosialt miljø på Cebit. For mange er det også første møte med jobbmarkedet, sier Fred Fredriksen, hovedansvarlig for studentturen til Cebit.

For 3.000 kroner får NITH-studentene dekket reise med båt og buss, fire netter på hotell i dobbeltrom og felles middager.

- Det gjelder bachelor- og mastergradsstudenter. Mange av dem søker seg ut, og Cebit gir mulighet for å skaffe seg kontakter. Jobb og rekruttering har en egne messehall på Cebit, forteller Fredriksen.

God plass

De ledige studentplassene blir kanskje fylt opp raskere enn de ledige plassene på den norske standen.

- Det er plass igjen! Og det koster bare 25.000 kroner på delta på vår fellesstand. Da får man en kvadratmeter til egen disposisjon og kan i tillegg benytte seg av fellesarealet. Dette er billig, bedyrer Karin Mehren i Deutsche Messe.

Oversikten over norske selskaper på Cebit er ikke akkurat noe A-Å over de viktigste norske teknologiselskapene. Blant de 18 deltakerne finner vi for eksempel Moen Plast, som lager stativer og utstyrsskap, og Arctic Heating. Det eneste større norske selskapet er Tandberg og Tandberg Data, som er representert via sine tysklandskontorer.

- Hvorfor er det bare 18 norske firmaer med og 54 svenske?

- Det er langt færre norske enn svenske teknologiprodusenter. Vi har vært opp mot 25 norske firmaer på det meste. De siste årene har det vært flere innen programvare som ikke kommer tilbake. Jeg har spurt hvorfor, og de sier enten at de ikke har truffet de riktige kontaktene, eller at de har fått så godt kontaktnett men at de ikke trenger å være der i eget navn.

- Lite nyskaping

Ingen av de norske it-lokomotivene, som Fast, Opera, Norman og Trolltech, er til stede på Cebit 2006.

Enkelte er med via sine utenlandske distributører, og det er ikke nødvendigvis bryet verdt å være representert som medutstiller, tror Mehren. Hun har vært i kontakt med hundre norske programvareselskaper i andledning neste års Cebit. Bar ti har meldt seg på.

Mehren avviser at det er selve Cebit det er noe i veien med.

- Cebit har et merkenavn som er unikt. Alle vet hva det er for noe. Er man der, oppfattes det som at man har et interasjonalt navn.

Stor og generell

Eirik Chambe-Engh, administrerende direktør i Trolltech, har vært flere ganger på Cebit før. Neste år dropper de Cebit, i likhet med blant andre Norman. Chambe-Engh har et litt annet syn på saken enn Mehren.

- Det er en effektvurdering. Før måtte vi ut å bygge opp vår merkevare. Nå som vi er mer kjente, drar vi heller på GSM World Congress, der vi treffer våre mobilpartnere, eller på forskjellige Linux-messer. Så vi har spisset litt. Cebit blir for stor og generell.

Showtime: Se bildene fra Cebit.

Les alt om Cebit.