Suksess gjør Netflix dyrere

Suksess gjør Netflix dyrere

Nesten ti prosent abo-vekst og omsetning over milliarden.

Strømmetjenesten Netflix rapporterer at de har mer enn 48 millioner strømmekunder etter en vekst på fire millioner i første kvartal i år. Det er også første kvartal selskapet har over én milliard dollar (seks milliarder kroner) i omsetning.

Dyrere moro

Nå nytter Netflix muligheten til å varsle at de vil øke leieprisen for enkelte strømmekunder.

Det er snakk om en tier (1-2 dollar) per måned, og det er i første omgang snakk om nye kunder i USA.

Netflix hevder det er behovet for å betale rettighetshavere, konkurrere mot andre strømmetjenester om visningsrettigheter og ha et tilfredsstillende overskudd som årsak til prishevingen.

Selskapet har allerede testet samme prisingsendring i Irland, der de hevet prisen med en euro måneden. Samtidig garanterte de den lavere leieprisen for to år for eksisterende kunder. Det kan derfor også virke som en måte for å få flere til å hive seg på og starte leieperioden mens prisen er «lav».

Vil ta gammal video

Strømmetjenester som Netflix, Viaplay, Amazon PIV og HBO er de siste årene blitt høyaktuelle som leverandører av videoinnhold for noen hundre millioner brukere. HBO er fortsatt giganten med 130 millioner brukere. Om de er den største trusselen mot DVD og BluRay-forhandlere eller mot klassiske tv-sendinger er uvisst.

- Vi [Netflix og Amazon] bygger dette økosystemet som handler om video over Internett. I det store bildet er det snakk om at video over Internett tar andeler fra vanlig videoformidling, og hvilken rolle vi skal spille i denne endringen, sa Netflix-toppsjef Reed Hastings under presentasjonen av kvartalstallene, melder nyhetstjenesten til Computerworld.