Sun krasjet Netcom

Det var en maskinvarefeil i en Sun-server som førte til at over en million Netcom-kunder ikke fikk summetone. Nå skal feilen være rettet opp.

I pressemeldingen fra Netcom heter det at "problemene skyldes en feil i server for autentisering av abonnenter".

- Det er for tidlig å si noe om hva som er årsaken til at NetCom har vært nede i formiddag, sier kommunikasjonsdirektør Gry Rohde Nordhus i Siemens til Computerworld.no.

Diskkrasj

Men Computerworld.no har fra sikkert hold at feilen som rammet Netcoms kunder skyldes et maskinvareproblem i en Sun-server: nærmere bestemt en disk som brøt sammen.

Programvaren som skal håndtere administrasjon av diskene, Veritas Volume Manager, hang seg opp, og på grunn av dette svitsjet man til backupsystemet.

Etter det vi erfarer oppsto det nye problemer da Netcom skulle ta i bruk reservesystemet.

Mange involvert

Rohde Nordhus forteller at det er mange personer som er involvert i feilrettingsjobben, både nasjonalt og internasjonalt.

Siemens er totalleverandør av løsningen til Netcom, og bruker underleverandører som Oracle på databasesiden og Sun Microsystems på maskinvaresiden.

- Det er riktig at det er vi som har levert løsningen, og de andre er underleverandører. Vi har en god dialog med dem, sier Rohde Nordhus.

Fungerer nå som normalt

Kundene bør slå av og på telefonen for å komme på nett igjen. NetCom har hatt problemer med mobilnettet siden kl 08.45.

Etter intens jobbing fra eksperter i NetCom og Siemens kom nettet i normal drift kl 12.00.

Les også: Oslo hardest rammet av Netcom-feil.