SuperOffice ble gullgruve for Visma

SuperOffice ble gullgruve for Visma

Investeringen i SuperOffice har blitt meget lønnsom for Visma. Une Amundsen (bildet)i SuperOffice forventer nå en kasse vin i posten fra Visma-ledelsen.
Det er tydelig at konsernsjef Øystein Moan i Visma ikke lenger ser på investeringen i crm-selskapet SuperOffice som strategisk. I går ble det klart at Visma har kvittet seg med over to millioner aksjer i selskapet. Dette tilsvarer nesten 10 prosent av aksjene i selskapet.

Etter salget har Visma to millioner aksjer i SuperOffice, som er i underkant av 10 prosent av selskapet. Dette er andre gang Visma selger seg ned i SuperOffice. Forrige gang Visma solgte var i oktober i fjor. Da ble en tilsvarende aksjepost solgt.

Investeringen i SuperOffice var i Moans hode et første skritt mot å kjøpe opp hele selskapet. Men partene har ikke funnet hverandre. Likevel trenger ikke Moan å trekke seg ut med halen mellom bena. For investeringen har vist seg å være svært god butikk for Visma.

Første gang Visma kjøpte seg opp i SuperOffice var sommeren 2002. Men senere har de kjøpt seg opp til rundt 30 prosent av aksjene. Snittprisen på aksjene ligger trolig i underkant av syv kroner.

På sitt salg i oktober tjente trolig Visma omlag 17 millioner.

Denne gang er nok gevinsten enda høyere. SuperOffice-aksjen har nemlig siden oktober har steget med over 40 prosent. Trolig ligger gevinsten på salget igår på rundt 27 millioner kroner.

Dermed har Visma så langt tjent 44 millioner kroner på sin investering i SuperOffice.

SuperOffice-sjef Une Amundsen lo rått av de som dengang solgte sine aksjer til Visma. Han mente kursen var alt for lav.

-- Det viser at jeg fikk rett. Nå regner jeg med at ledelsen eller aksjonærene i Visma sender meg en god kasse med vin, sier Amundsen.

SuperOffice hadde torsdag morgen falt 3,5 prosent i verdi, etter at nyheten om Vismas nedsalg ble kjent.