Svensk nettbutikk vil ta rotta på Elkjøp

Svensk nettbutikk vil ta rotta på Elkjøp

Med "svenske" priser på it og konsumentelektronikk, skal Netonnet bli en av Norges største nettbutikker.

Siden etableringen for snart seks år siden, har svenske Netonnet rukket å bygge opp et renommé blant svenske forbrukere som billigst av alle på konsumentelektronikk.

 

I 2005 omsatte de for 1,3 milliarder kroner. 75 prosent av salget var fra Sverige og 25 prosent fra Tyskland. Nå tar de lavpriskonseptet til Norge.

 

Lavest priser

 

På Netonnet.no skal forbrukerne finne de laveste prisene i landet på IT og konsumentelektronikk. De markedsfører seg med "irriterende lave priser" og "svenske priser".

 

- Målet er å så raskt som mulig etablere oss som en av de største nettbutikkene i Norge, sier Anders Halvarsson, administrerende direktør i Netonnet.

I løpet av to til tre år bør vi være nummer en eller to på nett i Norge. Foran Elkjøp, sier han.

 

Komplett?

Elkjøp defineres som hovedkonkurrenten, men Halvarsson later ikke til å ha studert sine norske konkurrenter veldig nøye.

 

- Mer enn 50 prosent av omsetningen til Komplett går vel til bedriftsmarkedet, undrer han.

 

- Komplett er ingen hovedkonkurrent. Det er rom for at både Komplett og vi vokser ved å ta markedsandeler fra de fysiske butikkene.

 

Dyrt i Norge

De norske prisene har imidlertid Halvarsson studert, og de syntes han var høye.

 

- Det er overraskende høye priser i det norske markedet. Spesielt i butikkene, men også på internett.

 

- Er det noen produktgrupper der forskjellen i forhold til Sverige er veldig annerledes?

 

- Innen IT-utstyr er nok forskjellene minst, mens de er høyest innen alle former for lydprodukter ikke minst hjemmekinoanlegg.

 

Netonnet skal markedsføre seg med TV-reklame på TV2. I reklamespotene harselerer de med det som lavpriskjedene er kjent for, eksempelvis lokkevarer. Det har de gjort i Sverige i halvannet år med suksess.

 

 

- Bondefangeri

Elkjøps svenske datterselskap El-giganten, har tydeligvis følt seg ganske truffet av den fiktive parodikjeden "Big and Cheap" fra Netonnets reklamer.

 

El-giganten har nemlig gått til søksmål mot Netonnet, på grunn av reklamene, forteller Halvarsson.

 

- Vi synes også det er uærlig å ha en lavestepris-garanti, istedenfor å gi laveste pris med en gang. Det er bondefangeri konkurrentene driver med. Og de har vært dyktige og lyktes. De har spilt på forbrukeres feighet, lathet og dumhet. 

 

Les også:

 

Vi er sinker i netthandel

 

Nye Elkjøp online tuftet på norsk programvare

 

MPX pusser opp