Svikter nettbutikker etter phishing-bølge

Forbrukerne stoler mindre på nettbutikkene etter veksten av phishing-relatert svindel. Gartner har tips til nettforhandlerne.

Analyseselskapet Gartner har beregnet at 73 millioner personer har mottatt en phishing-epost mellom mai 2004 og mai 2005. Hele 2,4 millioner netthandere har tapt penger på grunn av phishing.

 

I de fleste av tilfellene har banker og kredittkortselskaper betalt tilbake pengene som kundene deres har blitt fralurt. Likevel, 75 prosent av de 5.000 forbrukerne som Gartner har snakket med sier de har blitt langt mer forsiktig med hvor de bruker pengene sine på nettet.

 

En tredel forteller at de kjøper færre ting enn de gjorde før på grunn av sikkerhetsrisikoen. 80 prosent hevder at de stoler mindre på kommersiell epost, mens 85 prosent sletter kommersiell epost uten å åpne den.

 

Ta affære 

 

Ifølge Gartners rapport må nettbedrifter finne på tiltak som bekjemper phising. De foreslår tre foreløpige metoder:

 

1. Bruk nettstedet ditt til å informere om svindelsider. Advar kundene om phishing-forsøk du vet om og instruer dem om å ikke ikke klikke på linker i eposter som tilsynelatende kommer fra din bedrift. Fortell dem at de skal skrive adressen direkte inn i nettleseren for å komme frem til dine sider. Hvis det er mulig, gi dine nettkunder en form for autentiseringsmulighet hver gang de kommer på besøk.

 

2. Spør aldri kundene om personlig informasjon via epost. Minn kundene dine på at dette er selskapets retningslinjer.

 

3. Ha en ferdig plan hvis et phishingangrep forekommer, og vær klar til å berolige dine kunder. Samle all mulig informasjon om angrepet fra dine kunder, spesielt ip-adressen til fiskeren. Ta kontakt med din isp og ring politiet.