Syrias nerdehjelper

Syrias nerdehjelper

I fjor samlet Finn.no-teknologien Erlend Schei inn over en million kroner til "Nerd Aid". Nå vil han gjenta suksessen og hjelpe det krigsrammede Syria.

Initiativet Nerd Aid samlet i fjor inn over en million kroner for Røde Kors sitt arbeid mot sult på Afrikas Horn.

Aksjonen var en så stor suksess at initiativtaker Erlend Schei, nerd og it-mann som til daglig jobber i Finn, bestemte seg for å prøve igjen.

I år er det Syria som trenger nerdenes bistand og gavmildhet.

Sammen for Syria

Nerd Aid 2.0 samler inn penger for Røde Halvmåne sin innsats i borgerkrigsrammede Syria, hvor mellom seks og syv millioner mennesker er bombet ut av hjemmene sine siden konflikten startet i mars 2011.

- Selv om verdenssamfunnet ikke helt vet hvordan de kan løse krigshandlingene, så kan ikke vi som sivilister og medmennesker se på lidelsene, sier Schei.

Omtrent halvparten av flyktningene er barn.

- Folk ser lite til barna i denne konflikten. Man ser utbomba hus i media, men lite til barna. Det er jo et svært lukket land, og områdene er både vanskelige å komme seg til og farlige, påpeker Schei.

Han ser ingen løsning i konflikten, men har bestemt at han ikke kan stå passivt å se på når uskyldige mennesker rammes. Han har selv barn, og det sliter i hjertet når han tenker på at andre har det vondt.

- Vi har det jo så godt her at det er sprøtt å tenke seg menneskene som er berørte av konflikten og er på flukt. Det er som om hele Norge skulle være på flukt, sier Schei.

Litt ekstra trist er jo også at disse menneskene er på flukt fra sine egne landsmenn, og han påpeker også at Røde Kors og andre hjelpeorganisasjoner har gått lenger enn vanlig for å be verdenssamfunnet om hjelp.

- Det sier litt om omfanget av elendigheten.

Litt tyngre i år

Schei innrømmer at det så langt har vært tyngre å samle inn til Syria enn det var til Afrika i Nerd Aid 1.0, selv om donasjoner har tikket inn jevnt og trutt. Det som til nå glimrer med sitt fravær er bedriftene. Men med tre uker igjen av aksjonen, er Schei positiv til å nå målet.

- Det skal ikke så mye til når vi er mange, og det er tre uker igjen. Det tok 26 dager å samle inn en million forrige gang, så det er ikke umulig.

Likevel hverken går det så fort som håpet ei heller får denne aksjonen like stor oppmerksomhet som forrige Nerd Aid, og det er ikke opplagt hva det kan skyldes.

En årsak kan jo være at selve nyhetsinteressen for nerdenes giverglede har gått over. At nerdene kommer sammen rundt et godt formål er ikke en like stor nyhet som det var sist. Den forrige aksjonen kom dessuten i kjølevannet av 22. juli, hvor Norge var i en kollektiv sorgprosess, og nesten ikke kunne styre oss fra å gjøre noe godt for andre.

- Alle ønsket å gjøre noe godt for andre mennesker. Det er kanskje ikke slik nå, funderer Schei.

En annen observasjon er at sosiale medier har endret seg i tiden mellom Nerd Aid 1.0 og 2.0. Twitter er ikke den samme kanalen den var, og i år er det Facebook som har tatt over som den viktigste kanalen for å spre ordet.

- På to år har jo Twitter blitt mye større, og det er flere "folk flest". Kanskje bruker de nye sosiale medier på en annen måte enn de som var tidligere ute, undrer han.

Gav dobbelt

Gutta i det digitale designbyrået Bakken & Bæck er blant de som har kastet seg på og donert til Nerd Aid. Egentlig var tanken å donere 10.000 kroner, men på aksjonens første dag var det noe som slo seg krøll i den tekniske løsningen.

I noe alle som er på nett kan kjenne igjen, fikk de en feilmelding når de skulle donere, og prøvde på nytt - med det resultatet at donasjonen på 10.000 kroner med ett ble 20.000 kroner.

- Jeg spurte om jeg skuille slette det, men de sa nei, sier Schei og smiler.

Johan Bakken i Bakken og Bæck sier at de synes Nerd Aid er et bra tiltak for en god sak, som de er glade for å støtte.

- Det er en kombinasjon av å støtte folk som prøver å gjøre noe bra, og for å støtte en sak som får alt for lite oppmerksomhet, sier Bakken.

I skrivende stund ligger summen på donasjoner for Nerd Aid 2.0 på litt over 156.000 kroner, og det er fortsatt et stykke unna målet på èn million kroner. Aksjonen går fra 14. mail til 21. juni i år.

Selv om det bare er tre uker igjen, håper Schei på at aksjonen skal klare å nå målet, og oppfordrer it-folket til å støtte en god sak.

- Det går mot sommerferie, og alle i it-bransjen har råd til å droppe en softis-runde til familien, og gi pengene til Syria, slik at det er noen barn som kan få det veldig mye hyggeligere, avslutter han.

Nerd Aid 2.0

  • Innsamlingsaksjon for barn i Syria, i regi av Erlend Schei.
  • Sosiale medier brukes for å spre ordet om aksjonen.
  • Bruker Røde Kors sin digitale bøsse, Start min egen innsamling .
  • Innsamling får fra 14. mai 2013 til 21. juni 2013.
  • URL: Nerdaid.no
  • Hashtag på Twitter: #nerdaid
  • Facebookside: Nerd Aid

Borgerkrigen i Syria

  • Startet som fredelige demonstrasjoner mot Baath-regimet til president Bashar-al-Assad 15. mars 2011.
  • Eskalerte raskt til væpnet konflikt, og er nå full og pågående borgerkrig.
  • Regnes som en del av "den arabiske vår".
  • Ifølge FN har over 60.000 mennesker mistet livet, og mellom seks og syv millioner mennesker er på flukt i eget land.
  • Konflikten preges av mangel på samlet ledelse blant opposisjonen, som består av en rekke fraksjoner uten felles agenda, inkludert Nasjonalkoalisjonen og flere islamistiske og kurdiske grupper.

Kilde: Wikipedia