Tåkeprat på Software-messa

Tåkeprat på Software-messa

Såkalt cloud computing et av de hete temaene på Software 2008-messa som åpnet i dag.

SAS-HOTELLET: Det myldrer av it-hoder i krikene og krokene i SAS-hotellets konferanseområde. Under årets Software-messe er det ingen hovedforedrag, men fire parallelle sesjoner, eller "spor" som det heter på seminarsk.

Blant attraksjonene i formiddag var Google og Microsofts foredrag om nye trender. Med Microsofts forsøk på å kjøpe Yahoo som bakteppet var det interessant å høre hva de to ville si om strategier for nettsentrisk databehandling, eller cloud computing, som mange har begynt å kalle det.

Googles norgessjef Knut Magne Risvik åpnet med å illustrere hvordan revolusjonene innen hastighet, lagringskapasitet og pris har muliggjort dagens virkelighet med en enorm brukeraktivitet på nettet. Hele 15 prosent av dagens datatrafikk utgjøres av Youtube-innhold, mens fildeling av film, musikk og lyssky virksomhet utgjør en minst like stor andel av " nettet vi alle samme er med på å finansiere".

Viralt spredd

Dette ledsages av en hektisk utklekking av nye applikasjoner, som Google kaller gadgets, i praksis bittesmå programmer som kan ha noen millioner eller en håndfull brukere. Selvsagt benyttes de også i kommersiell sammenheng, til annonsekampanjer.

- Slike widgets, eller gadgets, har gjort det mulig for alle å få opp web-innhold som er nyttig og tilpasset deres egne behov. Spredningen av dem er gjerne viral. Alt er programmerbart og alle kan gjøre det.

Dette er cloud computing, ifløge Google-sjefen, og det er "kommet for å bli". Halvparten av de eksisterende slike småprogrammene er utenfor "topp125" understreker Risvik, som mener at dette er i ferd med å skape et nytt, demokratisk digitalt økosystem.

Han tror bedrifter som vil henge med, bør ta innover seg at ansatte vil komme til å ønske å benytte denne formen for databehandling, også på jobb.

- Plattformkrigen er over. Den nye plattformen er web, sier Risvik.

Åpne vinduer

Microsofts norgessjef Knut Morten Aasrud slo an en litt mer forsiktig tone, men også Microsoft ser at skillene mellom jobb og bedrift blir utydeligere, mener han.

- Det blir glidende overganger mellom det som er jobb og det som er privat. Sluttbrukerne vil ha informasjonen på et medium som passer dem selv, der og da. Det gjelder enten enheten er en pc, mobiltelefon, Ipod eller Zune.

Mens Google knapt nok nevnte brukerutstyr, var det mye maskinvare i Microsofts presentasjon.

- Vi vil fortsatt ha klienter, servere og tjenester. Men operativsystemet vil forandre seg. Universell tilgjengelghet blir et krav. For vår del betyr det et bredt utvalg av måter å gjøre programvaren tilgjengelig på, fra tradisjonelle lisensmodeller til gratisversjoner basert på annonser. Mye vil forandre seg de neste tre til fem årene. Microsofts strategi er at vi må være tilstede på alle disse banene.

Mens søkegiganten Google ikke snakket så mye om søk, var Aasrud opptatt av å fremheves søketeknologiens betydning.

- Søk blir viktig på flere områder enn vi normalt tenker på. Ikke bare som navigering i jungelen, men som bakenforliggende teknolgi for "hva vil du gjøre nå?". Søk blir viktigere som innebyd teknologi i bedriftene enn på nettet, hevder Aasrud, som dermed gir litt av bakgrunnen for å kjøpe norske Fast.