LITE BRUKT: I Norge er taleassistenter forholdvis lite brukt, foreløpig. (Ill.: Skjermdump)

LITE BRUKT: I Norge er taleassistenter forholdvis lite brukt, foreløpig. (Ill.: Skjermdump)

Taleassistenter skal revolusjonere handel

Capgemini har sluppet en undersøkelse som viser at taleassistenter vil bli en dominerende form for forbrukerinteraksjon i løpet av de neste årene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

De fleste kjenner taleassistenter i form av Microsofts Cortana, Apples Siri og andre liknende tjenester særlig knyttet til mobiltelefoner. I dag brukes de særlig mye i forbindelse med strømming av musikk og i forbindelse med informasjonssøk. Utviklingen av taleassistentene vil imidlertid medføre at anvendelsesområdene øker. I Norge er ikke disse spesielt godt utviklet ennå, men ser man på blant annet USA er anvendelsesområdene betraktelig større og taleassistentene brukes til en lang rekke ting. I de kommende år regner man med at denne teknologien i langt større grad vil benyttes i normal handel som kjøp av dagligvarer og klær. Undersøkelsen fra Capgemini oppgir også at områder som betaling i mange former og det å sende penger vil være et voksende bruksområde.

fornøyd Veldig

påvirkning; positive å uten å innkjøp Brukere tolke %) av oppgir svært muligheten og oppgir og ved taleassistenten største å erfaringer, og fordelene rutinemessige gjøre de automatisering % at forstå av 71 (41 taleassistenter skal har bruke av diksjon av til brukerne ting vil er at til brukerne 52 bruke sin. % å deres hender %) være 81 stor % taleassistenten også med tonefall.  brukeren har taleassistenten taleassistenter. fornøyd spesielt Evnen har å (48 bekvemmelighet,

er at taleassistenter Rapporten m… avslører populære mest blant de