LITE BRUKT: I Norge er taleassistenter forholdvis lite brukt, foreløpig. (Ill.: Skjermdump)

LITE BRUKT: I Norge er taleassistenter forholdvis lite brukt, foreløpig. (Ill.: Skjermdump)

Taleassistenter skal revolusjonere handel

Capgemini har sluppet en undersøkelse som viser at taleassistenter vil bli en dominerende form for forbrukerinteraksjon i løpet av de neste årene.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

De fleste kjenner taleassistenter i form av Microsofts Cortana, Apples Siri og andre liknende tjenester særlig knyttet til mobiltelefoner. I dag brukes de særlig mye i forbindelse med strømming av musikk og i forbindelse med informasjonssøk. Utviklingen av taleassistentene vil imidlertid medføre at anvendelsesområdene øker. I Norge er ikke disse spesielt godt utviklet ennå, men ser man på blant annet USA er anvendelsesområdene betraktelig større og taleassistentene brukes til en lang rekke ting. I de kommende år regner man med at denne teknologien i langt større grad vil benyttes i normal handel som kjøp av dagligvarer og klær. Undersøkelsen fra Capgemini oppgir også at områder som betaling i mange former og det å sende penger vil være et voksende bruksområde.

Veldig fornøyd

stor fornøyd innkjøp er å %) 81 diksjon til hender være (41 av sin. brukerne bekvemmelighet, taleassistenten gjøre av taleassistenten % positive også har oppgir har (48 av at å bruke taleassistenten fordelene Brukere rutinemessige brukeren bruke skal muligheten vil deres automatisering har av erfaringer, største % taleassistenter. uten tonefall.  ting %) og 52 brukerne å påvirkning; og til ved og svært med taleassistenter å oppgir % Evnen at de spesielt forstå 71 å tolke

at blant de mest er m… Rapporten taleassistenter avslører populære