Taper penger på Tablet PC

Acer fortsetter å tape penger på sin Tablet PC-produktlinje. Bill Gates' spådommer om at Tablet PC ville bli den mest populære formen for pc i løpet av fem år, står for fall.

Da Microsofts sterke mann, Bill Gates, introduserte første prototype av Tablet PC i 2001, spådde han at produktet ville bli den mest populære formen for pc i løpet av fem år. Men denne spådommen har ennå ikke blitt til økte volumer for Acer. Selskapet fortsetter å tape penger på Tablet PC-satsingen.

-- Ingen får til en lønnsom produksjon av Tablet PC-er, sier sjefen for Acers bærbare pc-produkter, Campell Kan.

Acer er en høyprofilert støttespiller til Microsofts Tablet PC initiativ, og var det første selskapet som kom på banen med et konverterbart Tablet PC design - som kan svitsje mellom en vanlig bærbar pc og en tavlelignende form.

Lave volumer

Til tross for tidlig entusiasme for Tablet PC, fortsetter den taiwanske pc-leverandøren å tape penger på produktet på grunn av at leveransevolumene holder seg lave - og dermed ikke gir rom for stordriftsfordeler i produksjonen.

Hittil har selskapet brukt 10 millioner dollar på utvikling og markedsføring, og tallet stiger stadig, ifølge Ken.

-- Nå produserer vi mellom 8.000 og 10.000 enheter i måneden. Det er vi ikke fornøyd med.

Acer hadde håpet på å levere mellom 20.000 og 30.000 enheter per måned for hver av de tre eksisterende Tablet PC modellene. Ifølge Ken ville man da kunne oppnå stordriftsfordeler.

Mangler applikasjoner

Det er flere årsaker til at Tablet PC salget har vært tregt, ifølge Ken. Høye priser og mangel på applikasjoner som kan utnytte pc-ens fordeler, er to. I tillegg har ikke Microsoft aggressivt markedsført Tablet PC-en til sluttbrukerne.

-- Jeg kan ikke se at Microsoft har gjort særlig mye for å hjelpe til med markedsveksten. De jobber med det nå. Visstnok skal de nå i fjerde kvartal arbeide sette igang en markedskampanje, sier Ken til IDG News Service.

Timingen er viktig. Salget i fjerde kvartal er vanligvis høyere enn i andre kvartaler.

Men alt tatt i betraktning håper Acer på det beste. Selskapet regner med å selge rundt 20.000 enheter i fjerde kvartal, men om denne veksten kan opprettholdes er et annet spørsmål.

-- Spørsmålet er hvor lenge denne farten vil vare, sier Ken.

Ny modell

I håp om å nå en bredere kundegruppe for Tablet PC-er, utvider Acer sin produktlinje med en ny modell i fjerde kvartal; Travel Mate C300.

Med fremtidsbrillene på, håper Acer en dag å komme i et lønnsomt spor med Tablet PC, muligens når Microsoft slipper sin neste versjon av Windows, Longhor, i 2005 eller 2006. I mellomtiden gleder selskapet seg over at bærbar-businessen totalt sett er lønnsom, og ser på pengene som tapes på Tablet PC, som en investering i produktet og selskapets fremtid.

-- Man kan ikke tjene penger på alle produkter. Man må investere i fremtiden, sier Ken.