Tar halvparten av markedet

Tar halvparten av markedet

Siden februar har Nikon opparbeidet seg en solid markedsandel på digital speilrefleks. Grunne er D70.
-- Våre digitale speilreflekskameraer har oppnådd 50 prosent markedsandel på det norske markedet, forklarer Stine Fadum Jansen, markedssjef hos Interfoto.

De kostbare D1X og D2H selger godt, men ikke i store volumer. Målgruppen er for begrenset. I praksis er ikke D1X så spennende lenger. Den trenger en avløser. Den er etterlengtet.

D2H er et glimrende kamera for de som vet å utnytte det, men rundt 35.000 kroner for selve kamerahuset skremmer alle andre enn profesjonelle fotografer.

D70 derimot er en fulltreffer. Den er rask, den tar glimrende bilder. D70 søker to målgrupper, reserve for de profesjonelle topp for amatøren, personen som tar bilder som brukes aktivt sammen med en pc for etterbehandling, formidling og arkivering.

-- Vi hadde en klar målsetting om bli størst på digital speilrefleks, og alt har gått etter planen, sier Egil Nilsson, administrerende direktører i Interfoto, distributør av Nikon i Norge.

Det er D70 som har skaffet Nikon den gode markedsandelen. Det består av velbrukt teknologi. Bajonettfatningen fra 1959, gjelder fortsatt. D70 består av ny teknologi. Den nye gjelder først og fremst fokuseringsevnen. Hva Nikon har lært på de dyrere kameraene er kommet D70 til gode.

D100, som tidligere var tiltenkt samme jobb som D70, har lite å stille opp med. Håpet nå er et nytt D50, ett nytt D100 og en ny D2X. Det er prisnivået på D70 som gjør at det trengs et rimeligere.

D50 bør koste 7.500 kroner, D70 10.000 kroner, D100-2 15.000 kroner. Dermed har man et spekter opp til de avanserte kameraene D2H og D1X sin etterfølger.