Tar livet av robot-bikkje

Tar livet av robot-bikkje

Sony-hunden Aibo må bøte med livet for at selskapet ikke tjener nok penger på den.

Sony legger ned produksjonen av robothunden Aibo. Utviklingen koster mer enn det smaker, er forklaringen til det japanske selskapet.

 

Aibo var en gang et statussymbol. Mange dotcom-selskaper hadde flere Aibo-er gående rundt i lokalene. Teknofans elsket hunden, kanskje spesielt fordi den kunne hackes.

 

Slutt blir det også for menneskerobotten Qrio. Akkurat som Aibo er menneskevesenet blitt for kostbart for Sony.

 

Det er ikke en stor overraskelse at Sony slutter med disse populære produktene. Selskapet har annonsert at de skal konsentrere seg om sine kjerneområder for å få en bedre økonomi.

 

Siden amerikaneren Howard Stringer har overtatt styringen av Sony har de gjennomgått en omstrukturering som allerede har gitt god avkastning. Siste kvartal i 2005 var omsetning til selskapet 20 milliarder dollar, eller 10 prosent opp fra året før. Resultatet endte på 1,45 milliarder dollar, noe som er en økning på 18 prosent i forhold til siste kvartal i 2004.