TDC er klar for det norske mobilmarkedet

Danske TDC og norgessjef Ketil Kivedahl (bildet) har inngått en nettleieavtale med Telenor. TDC begynner å selge mobiltjenester i det norske markedet i første kvartal 2006.

Mobiltjenestene tilbys via TDC Song og vil også inkludere 3G-tjenester. Målgruppen vil i første omgang være forretningsfolk.

 

Det har vært viktig for TDC å kunne tilby sine fasttelefoni- og datakommuniksasjonskunder et helhetlig tilbud. Det betyr at de må tilby mobiltelefoni.

 

- Sånn sett blir vi en fullverdig leverandør. De som har  valgt oss på fasttelefoni og/eller på datakommunikasjon vil nå kunne velge oss på mobil. Så lenge vi er konkurransedyktige, er vi attraktive, sier administrerende direktør Ketil Kivedahl til Computerworld.no.

 

- Vi har en omsetning på datakommunikasjon og fasttelelefoni for cirka en  milliard kroner i året og alle de kundene har jo et behov for mobiltelefoni. Der er vi nå et interessant alternativ, sier han.

 

TDC skal bruke denne avtalen til å etablere seg i det norske mobilmarkedet. Selskapet ser på alle de nordiske markedene som ett hjemmemarked.

 

Tjenester

 

TDC sier de skal tilby et vidt spekter av tjenester, men Kivedahl ønsker ikke å presisere hva det innebærer.

 

- Det er litt tildig å si, men i første omgang ruller vi ut et sett av produkter til bedriftsmarkedet. Det er i og for seg de samme produktene som tilbys i Danmark og de er de samme som er etterspurte i Norge, sier han

 

Han ønsker heller ikke å si noe mer om når de satser på det norske privatmarkedet. Men at det skjer i løpet av 2006 er sikkert.

 

- Vi har hatt en veldig bra start i Sverige. Men markedet er så konkurranseopphetet at vi ikke vil si når vi lanserer. Når du våkner en morgen vil du se at vi har lansert, slår Kivedahl fast.