TDC vil drifte ip-telefoni for bedriftskundene

TDC vil drifte ip-telefoni for bedriftskundene

Den danske teleoperatøren står klar til å lansere Hosted ip-telefoni (HIPT) overfor norske kunder. Men serverne står i Danmark.
Økt etterspørsel etter ip-tjenester var en av grunnene til at TDC kjøpte nylig Song Networks. Men allerede nå, før oppkjøpet er sluttført, er selskapet klar til å levere en helt ny ip-basert telefonitjeneste til sine kunder.

Navnet på den nye tjenesten har TDC Norge tatt fra sin danske mor, som allerede leverer tilsvarende tjeneste i hjemlandet. HIPT står for Hosted IP-Telephony, eller driftet ip-telefoni på norsk (av forståelige grunner kalles ikke tjenesten DIPT).

Kun ruter

TDCs nye tjeneste, som ennå ikke er formelt lansert, betyr at kundene får levert telefoni rett inn i bedriftens interne datanett. Ip-telefonene plugges inn i lokalnettet uten andre installasjoner lokalt enn en ruter som gir garantert tjenestekvalitet (QoS) på forbindelsen.

Ruteren ute hos kunden er knyttet opp mot TDCs hostingssenter i Danmark. Der ligger programvaren, nærmere bestemt Cisco Call Manager, som setter opp telefonsamtalene. Det betyr ikke at alle samtales rutes via vårt naboland i sør.

-- Det er kun signaliseringen for å sette opp samtalen som går via Danmark. Selve telefonsamtalen rutes direkte mellom abonnentene i Norge, sier Kirsti Løvnes, teknisk sjef i TDC Norge.

TDC har tidligere satset tungt på IpVPN (ip-basert virtuelt privat nett). Ifølge Løvnes passer HIPT naturlig inn som en forlengelse av denne satsingen fordi telefoni-tjenesten kan legges inn i de virtuelle private nettene.

100 +

Målgruppen for HIPT er selskaper med fra hundre ansatte og oppover. Mindre bedrifter eller privatpersoner kan ikke benytte seg av tilbudet.

Tjenesten minner mye om Centrex, en sentralisert sentralbord-løsning blant annet Telenor har forsøkt å selge i mange år, uten hell.

-- Hvorfor tror dere HIPT skal bli mer hipt enn tilsvarende løsninger som har vært på markedet en stund?

-- Outsourcing er en generell trend for tiden. Vi tror kundene vil sette pris på at vi tar alle investeringene og all risiko, sier Løvnes.

I tillegg til grunnleggende telefon-funksjonalitet, tilbyr TDC tilleggsfunksjoner som ringesenter (call center), talepostkasse og mulighet for økt mobilitet. Gatewayen ut mot det offentlige telenettet er plassert i Norge. Tellerskrittene for eksterne samtaler vil derfor løpe som med et konvensjonelt sentralbord.