- Teknologi har varighet som en banan

- Teknologi har varighet som en banan

Computerworld.no presenterer "Greatest hits of Scott McNealy", mannen som leverer sitater som overgår de fleste.

Sun-sjefen går av som sjef, og da får han forhåpentlig bedre tid til å dyrke sitt talent som standup-komiker.

It-journalister har alltid måtte misunne sine kolleger som dekker områder av samfunnet der frekvensen av vittige kvinner og menn er litt større. Men, vi har jo alltids Scott McNealy, hvis vittigheter nærmest har økt i omvendt proporsjonalitet med inntjeningen i selskapet han ledet.

Her er et knippe gullkorn fra vårt rikholdige arkiv:

Som en banan

23.september 2005:

- Teknologi har en varighet som en banan.

McNealy mener med det at teknologi eller teknologifirmaer er borte i løpet av 18 måneder om det ikke skjer forbedringer. Klok på banan-analogien? Hvorfor ikke to bananer? Her finner du hele forklaringen.

- Skulle hatt mer penger

I 2002 var nedturen begynt for Sun. Siden har den fortsatt. Men allerede på Comdex-messen i november 2002 falt noen kloke ord:

- Vi har tonnevis med penger. Det hele føles rimelig bra nå.

Og så, i et innsiktsfullt øyeblikk noen sekunder senere.

-- Jeg skulle ønske våre kunder hadde mer penger.

Mer her.

Tenåringer til unnsetning

I 1999 var Sun på opptur. Scott brukt mye tid på å harslere med kompleksiteten i Windows:

– Hvis du ikke har en tenåring i huset vil det ta deg seks til åtte helger å installere Windows.

Det var mange slike salver, som denne:

– Hvor mange av dere lærer barna deres å operere et kjernefysisk kraftverk for å skru på lyset?

Flere vittigheter fra samme pressekonferanse finner du her.

- IBM mot menneskeheten

I 2006 er IBM pekt ut som hovedfienden.

- Det er menneskehetens kamp mot .Net og IBM Global Services, og vi vil vinne, sa Scott Mc Nealy i et møte i Stockholm nylig.

Hvorfor akkurat IBM? Her finner du forklaringen.

McNealy elsker også strø om seg med metaforisk kallenavn til konkurrentene. Intels Itanium kaller han konsekvent for "Titanium", som et utilslørt spill på Titanic.

McNealy er kjent for å nære et intenst hat til Intel og Itanium, og har de siste årene samarbeidet tett med AMD.

Donut og Lookout

At Sun-sjefen elsker å erte på seg Microsoft er velkjent, selv om han for to år tilbake inngikk et oppsiktsvekkende forlik der noen milliarder fra erkefienden bidro sterkt til å unngå at Sun rant ned i havet, etter nesten ti års strid i rettssalen. 

De to på toppen i Microsoft har Scott McNealy mange ganger kalt "Ballmer and Butthead".Net kalles vekselvis Dotnot, Dotnot Yet og Donut.

Active Directory kalles "Captive Directory" og Outlook kaller han stadig "Lookout", ifølge idg.se

Også Linux har fått sitt:

– Det var moro da Linux var med i matchen, en interessant parentes i historien. Red Hat lever med sverdet i hånden og dør med sverdet i hånden.

Og hva med Sun selv? Tja, regn i alle fall ikke med at Scott Mc Nealy forsvinner fra radaren med det aller første.