Etterlyser mobil-hjelp

Etterlyser mobil-hjelp

Mobilforbrukeren er forvirret, ifølge ny rapport. Men Netcom mener forbrukeren er heldig.

Forbrukerombudet, Post- og teletilsynet, Forbrukerrådet og SIFO har laget en rapport om dagens telemarked. Bakgrunnen var å bringe klarhet i om mobilmarkedet er uoversiktelig, og hva som eventuelt må gjøres.

"Etableringsgebyr, månedsavgift, startpris, minuttpris, familie- og vennetjenester og bindingstid gjør at forbrukerne går seg bort i tilbudsmylderet og tar dårlige valg" konkluderer partene, og forbrukerombud Bjørn Erik Thon er kritisk til måten teleoperatørene opererer.

- Det er lett å bli fristet av tilsynelatende rimelige mobiltelefoner og lovnader om å kunne ringe gratis til familie og venner, sier Thon i en pressemelding.

Kritisk til binding

Rapportens forfattere er spesielt kritisk til måten teleoperatørene binder sammen abonnement og telefon i pakkeløsninger. Man kan for eksempel betale en lav pris for en telefon, forutsatt at man må bruke en bestemt operatør over en viss tidsperiode. Rapporten konkluderer med at dette er noe teleoperatørene bruker aktivt for å holde på sine kunder.

- Som regel er forbrukerne bedre tjent med å velge en mobiltelefon uten binding og heller velge et av de billigste abonnementene, kommenterer direktør i Post- og teletilsynet, Willy Jensen.

Han får støtte av direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

- Dagens pakkeløsninger med mobiltelefon og abonnement begrenser forbrukernes valgmuligheter. En fristilling av telefoner og abonnement vil gi økt konkurranse mellom aktørene og reduserer prisene, mener hun.

Alle peker på at priskalkulatoren Telepriser.no visstnok kan gi mange tusen kroner i differanse mellom det dyreste og det billigste abonnementet.

- Må være ærlige

Å slutte med binding av mobiltelefoner og abonnoment har ikke Netcom tro på. De har blant annet vært alene med bundet Iphone, og tror ikke forbrukeren vil betale full pris for slike dyre telefoner.

- I Norge er vi glad i kompliserte telefoner, men ikke alle har råd til å betale fire til fem tusen kroner for den, sier kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus i Netcom.

- Dessuten er det et mål både politisk og innenfor bransjen å ha en tjenesteinnovasjon. Da må man ha telefoner som kan gjøre mer enn å sende sms-er.

På Telepriser.no er det registrert 16 tilbydere og 78 forskjellige abonnomenter. At det kan være forvirrende forstår Vederhus. Han synes det er viktig at forbrukerne gjør sin research, ettersom det er mange om beinet.

- Men hva kan bransjen selv gjøre for å gjøre det enklere?

- Det er viktig at vi har god informasjon om hvilke fordeler vi har. Vi må være ærlige. Også er det viktig med felles løsninger hvor kundene kan orientere seg, fortsetter Vederhus.

Men han er kritisk til Telepriser.no, ettersom den ikke tar hensyn til for eksempel gratis ringing innad i familien.

Kan bransjen tjene på forvirringen? Les videre!