- Kundene har ikke peiling

- Kundene har ikke peiling

Jobben er å forklare kundene hvorfor de trenger mobilt bredbånd, mener Netcom.

Telenor og Netcom er begge oppmerksomme på at Nordisk Mobiltelefon med sitt ICE-nett utfordrer det etablerte 3G-duopolet i Norge. Netcoms kommunikasjonssjef Guri Wormdahl opptatt av at mobilmarkedet handler om mer enn dekning og kapasitet.

- Vi tar alle konkurrenter på alvor. Men vi vet hvor tøft det er å skaffe seg kunder, sier Wormdahl til i dagens papirutgave av Computerworld.

Ifølge Netcoms kommunikasjonssjef er det fort gjort å tenke at brukerne skriker etter mobilt bredbånd med høyest mulig båndbredde. I virkelighetens verden sliter mange med å skjønne de ulike produktene og tjenestene.

- Kundene står ikke og river og sliter i døra. Ofte har de ikke peiling på hvordan og til hva de skal bruke de nye mobilproduktene, påpeker hun.

Kapasitetsproblem

- Den største svakheten til ICE ligger i et mulig kapasitetsproblem, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.

Ifølge Amundsen vil det være vanskelig å øke kapasiteten i ICE-nettet dersom kundene skulle strømme til. Begrenset tilgang på frekvenser gjør det komplisert å bygge mindre celler i områder som i utgangspunktet dekkes av en langtrekkende "paraply-celle". Han peker også på at ICE mangler innendørsdekning mange steder.

Telenor vurderte aldri å søke 450 MHz-frekvensene da disse ble lyst ut. Etter dekningsdirektørens mening vil 3G på 900 MHz gi Telenor det rette forhold mellom dekning og kapasitet.

- Kapasiten i ICE-nettet kan bli en utfordring ikke bare i byer, men også på steder som Hemsedal og Geilo, understreker han.

Adminsitrerende direktør Matthias Peter Nordisk Mobiltelefon Norway er derimot ikke bekymret for kapasiteten. Han viser til at det blant annet er mulig dele hver basestasjon opp i sektorer, noe som gjør at frekvensene kan gjenbrukes.

- Telenor sier CDMA2000 ikke har nok kapasitet. Det er feil, parerer ICE-sjefen selvsikkert.

Les hele saken om Nordisk Mobiltelefon, "Revansjesugen etter tabbe", i dagens papirutgave av Computerworld .