Telekom er som flybransjen

Telekom er som flybransjen

Leder i CIO Computerworld nr 3, mai 2004.
Ganske mye, foruten at begge handler om kommunikasjon mellom mennesker, så har begge markeder i mange år vært et monopol og i beste fall et duopol i Norge. Og ikke minst; begge bransjer er i betydelig endring.

Jeg tittet litt på nysluppet statestikk fra Post- og teletilsynet (pt), der kunne jeg lese at prisene på fasttelefoni har vært så og si lik de siste fem årene. Hvorfor det? Jo, Telenor har ikke hatt særlig konkurranse på fastnettet (noe fra Tele2, men de har ikke eget nett). På mobilnettet derimot er det noe mer konkurranse gjennom et duopol med NetCom (som har eget nett), og prisene har de siste årene falt.

Telenor senker prisene der de har konkurranse, og lar være der de ikke har det. Det er naturlig for et selskap å tenke størst mulig inntekter. Mobilprisene har falt mer mer enn prisene på fasttelefoni, men ikke mye. Priser har en tendens til ikke å gjøre det i et duopol.

Slik er det også i flybransjen. SAS og Braathens levde i mange år i full harmoni på det norske markedet. Så kom Color Air i 1998, og begge selskapene satte ned prisene. Color-Sunde måtte imdidlertid trekke inn årene og SAS og Braathens hadde igjen duopol med litt konkurranse fra Widerøe, før begge ble kjøpt opp av SAS. Prisene krabbet igjen oppover, men så kom Norwegian med lave kostnader både på drift og for kunden. SAS Braathens svarer med kraftig reduksjon i prisene. Selvfølgelig, de kan ikke sitte rolig å se at de mister markedsandeler. Problemet til SAS Braathens er at Norwegian er et nytt selskap med en moderne kostnadsstruktur.

Her er vi ved nok en likhet mellom fly og tele. Norwegian kan leve med lave priser (bare volumet er høyt), men det kan ikke SAS Braathens med deres kostnadsstruktur. Telenor er i samme situasjon, de blir presset på pris av aktører som har langt lavere kostnader.

På bredbånd kom unge spreke NextGenTel seilende, og flere kommer etter. Virtuelle operatører som Sense og Chess har fått fotfeste og tok i fjor godt for seg i markedet. Dette vil fremover presse mobilprisene kraftigere ned enn tidligere, fordi NetCom og Telenor må svare på utfordringen. Men fordelen deres er at de eier de to mobilnettene og kan kontrollere grossistprisen til Sense og Chess, som ikke har egne nett.

Forhåpentlig kommer teleselskapet 3 inn i neste generasjon. For det er først når duopolet knuses konkurransen blir reell.