100 megabit til 275 kroner

100 megabit til 275 kroner

I Sverige tilbyr flere leverandører 100 megabit bredbånd for privatkunder. Nordmenn trenger det ikke, mener norske aktører.

(Oppdatert) I Sverige starter selskapet Com Hem denne uken tester for privatkunder med bredbåndslinjer på 100 megabit hastighet . Testen vil gjennomføres hos 30 husholdninger. Testene bestemmer om dette vil bli et vanlig tilbud til kundene.

Com Hem er ikke de første i vårt naboland med et slikt tilbud. Telenor-eide Bredbåndsbolaget leverer allerede slike høye hastigheter, skriver IDG.se.

Norske brukere må imildertid vente en stund til. De fleste bredbåndsleverandører leverer rundt 25 megabit som maksimumhastighet. Hafslunds Bredbåndsservice tilbyr 100 megabit i et begrenset antall borettlag i Oslo. Utover det er Lyse den eneste som er i nærheten. Energiselskapets høyeste tilbud ligger på 50 megabit. Men for dette må man legge ned 1 450 kroner i måneden.

Abonnementet til Bredbandsbolaget koster til sammenligning 320 svenske kroner i måneden. Det er litt over 275 norske kroner pr. måned, altså omtrent en sjettedel av den svenske prisen.

Også en sammenligning på andre abonnementer viser at våre svenske naboer får mye bedre og billigere bredbånd.

- Ja, vi vet at tilbudene i Sverige er mye bedre. For ikke lenge siden gjorde vi en undersøkelse som viste det samme. Hvorfor det har blitt sånn er vanskelig å si. Vi har ikke noe bedre svar enn at konkurransen fungerer bedre i Sverige enn i Norge, sier Willy Jensen i Post- og Teletilsynet, til Computerworld.no.

LES OGSÅ: Mobil-tv kan koste en milliard

Kommer til høsten

Heller ikke Lyse kan gi noen god forklaring på hvorfor deres tilbud er såpass mye dyrere enn det svenske. Selskapets telekomdirektør, Eirik Gundegjerde, påpeker at det er noen forkjeller i opplastingshastighet som gjør at abonnementene ikke kan sammenlignes direkte, men innrømmer dette neppe kan forklare slike store prisforskjeller.

- Det er også en annen geografi i Sverige, som gjør at det er lettere å bygge ut, sier han til Computerworld.no.

Ifølge Gundegjerde ser Lyse også på en 100 megabits-linje, og han forventer at et slik tilbud vil være tilgjengelig i løpet av høsten. Men det er ikke kundene som presser hardt for å få opp hastigheten.

- Vi har noen sporadiske henvendelser, men det blir blir mer en konkurransegreie enn at vi tror mange av våre kunder sitter å venter på det akkurat nå, sier han.

LES OGSÅ: Parabol trues av bakkenettet

Telenors ubrukte fiber

Telenor mener at pakketilbudene på bredbånd holder foreløpig til å betjene kundenes ønsker. Selskapets raskeste adsl-pakke har en hastighet på 16 megabit.

- Snakker vi om 100 megabit er det jo for spesialinteresserte. Skal vi bare ha det for å ha det? Det er vanskelig å spå hvordan markedet utvikler seg fremover, men for øyeblikket ser vi ikke at det er behov for 100 megabit i det norske markedet, sier informasjonsdirektør Atle Lessum til Computerworld.no.

Men Lessum tror at det bare er et tidsspørsmål før prisene og hastighetene vil matche de som er på det svenske markedet. For å forberede seg legger Telenor nå inn fiber til nye boliger, uten at dette brukes.

- Det er nå rundt 30 000 nye boliger som har innlagt fiber fra oss. Vi vet ikke når vi skal bruke denne fiberen. Etter vår vurdering kan vi dekke dagens behov med kobberet vi har, sier han.

Lessum tror faktisk at det vil bli større behov for tynnere abonnement enn for høyhastighetspakker.

- Vi vil se bredbåndstilbud med enda lavere hastigheter enn nå. Mange har behov for et enkelt abonnement for nettsurfing, epost og eventuelt chatting. Etterspørsel av høyhastighet vil styres av tjenester, men foreløpig er det lite anvendelse for slik bredbånd, sier han.

LES OGSÅ: - Kundene har ikke peiling

- Må være opptatt av tjenester

Det bekrefter også Jensen i PT.

- Jeg har mast på dette lenge. Norge burde vårt mer opptatt av tjenester enn hastighet og dekning. Det er ikke veldig mange tilbud på denne siden ennå, sier han.

I mai hadde Telenor et tilbud om streaming av filmer for en krone. Tilbudet ble en stor suksess og den varme mai-måneden ble en rekordmåned på streaming av film. Det peker på at nordmenn har behov for mer innhold.

- Vi bør alle se på dette. Myndighetene bør tenke på dette når de driver med utbygning og dekning, og leverandørene bør ta dette mer med i forretningsmodellen sin, sier Jensen.

Les også CW-redaktørens blogg: Få opp farten, Telenor!

LES OGSÅ: Bredbånd: sjekk hastigheten selv

Les om:

Telekom