968.000 nye kunder i Norge

BORTE BRA, HJEMME BEST: Konsernsjef Johan Dennelind i Teliasonera er spesielt godt fornøyd med utviklingen på det svenske hjemmemarkedet. (Arkivfoto)

968.000 nye kunder i Norge

Teliasonera i Norge hadde en organisk vekst på 7.000 nye abonnement i første kvartal. I tillegg fikk de 961.000 nye abonnenter via oppkjøpet av Tele2.

Dermed har Teliasonera snudd en negativ utvikling fra i fjor der de i Q4 hadde en nedgang på 10.000 kunder.

Det går fram av Teliasoneras rapport for 1. kvartal i år. Omsetningen i Norge steg til vel to milliarder kroner.  Tele2 gir ikke slik sett full effekt i kvartalet da selskapet midt i kvartalet.  På kort sikt har Tele2-kjøpet gitt negativ effekt på bunnlinja der EBITDA-marginen har sunket fra 30 til 23,6 prosent. Full effekt av oppkjøpet regner ikke konsernsjef Johan  Dennelind med å få før i 2016.

Kundetallet er noe lavere enn før kommunisert der vi har anslått at totaltallet ville bli 2,6 millioner. Det ble 2,48 millioner kunder i nye Teliasonera i Norge. Som kjent forsvant vel 90.000 enkeltkunder til ICE via overføringen av Network Norway dit.

Teliasonera som konsern hadde en svak omsetningsvekst til 26 milliarder svenske kroner, men sterkt redusert lønnsomhet i første kvartal. EBITDA-marginen sank fra 34,9 prosent til 32,8 prosent.

Vi merker oss at Teliasonera i motsetning til Telenor i Norge ekspanderer sterkt også på fiber.

- Vi regner med å øke antallet nye fibertilknytninger med 25 prosent, sier konsernsjef Johan Dennelind som er spesielt godt fornøyd med også 4G-utviklingen på det svenske hjemmemarkedet.