ARM-oppkjøp gir sterkere mobilkonkurranse

DESINNG ALEN: ARM produserer ikke egne brikker, men design for andre produsenter. Foto: Ahlert Hysing

ARM-oppkjøp gir sterkere mobilkonkurranse

Japanske Softbank betaler 270 milliarder kroner for brikkedesigner og satser på mer Tingenes internett og lavere mobilpriser.

Britiske ARM har betydd mye for utviklingen av smarttelefonen i dette årtusenet. Men mer enn å fyre den utviklingen har selskapet stått for utviklingen av smartere enheter på flere felt.

Fra TV til mobiltelefoner

De siste 25 åra har brikkesett med ARM-design blitt tatt i bruk i 90 milliarder forskjellige dingser fra tv-er til kjøkkenmaskiner, nettbrett og telefoner. Japanske eiere innebærer tyngre investering i utvikling, høyere utviklingstakt og forventninger om lavere priser.

Om lag konseptet Japan har betydd de siste 70 år med andre ord.

- Vi skal gjøre mer, vi skal gjøre det raskere og med tyngre investeringer i ryggen, sier Simon Segars, administrerende direktør i ARM til Computerworlds nyhetstjeneste.

Oppkjøpet er på 270 milliarder kroner, eller 24,3 milliarder pund. Japanske Softbank har interesser i flere store asiatiske selskaper som Alibaba og Gungho Online Entertainment, men de kontrollerer også teleoperatøren Sprint i USA.

Alle de store smarttelefonleverandørene bruker brikkesett med ARM-design. Ingenting tyder på at dette vil endre seg, siden det vil innebære avbrutte kontrakter og fullstendig nye måter å brygge smartenheter på.

Nye satsinger

ARM betyr også mye i helt nye mikrodesign som Raspberry Pi og BeagleBone.

Den eneste konkurrenten til ARM er Intel, som til nå har hatt én stor fordel mot ARM: Tilnærmet bunnløse kapitalkilder for tunge investeringer i design og egenproduksjon av brikkesett og prosessorer. Oppkjøpet kan bety at selskapene vil stå mer på like fot enn på lenge.

Begge aktører sikter seg inn mot de nye markedet for Tingenes Internett. Intel har sendt 12.000 ansatte som arbeidet med klassisk PC-produkter ut døra for å øke innsatsen mot IoT og datasenter-produkter.

Tar Intel-konkurranse hjem

ARM har i flere år arbeidet med å få et fotfeste i moderne datasenterdesign. Strategien har vært å konsentrere innsatsen rundt nye serverdesign som mikroservere. Batterier av mikroservere i samkjøring gir tilsvarende prosesseringskraft som tunge flerkjerneprosessorservere med massive mengder internminne.

Viktigst for slike datasenterdesign er imidlertid å takle særheten i trafikken fra mobile enheter: Der klassisk datatrafikk ofte er store datalaster, er mobilbruk ofte mindre trafikkpakker som kommer i et bankende kjør og med krav om hurtig respons med like tett trafikk av små datapakker. Det krever en annen design som er en fordel for ARM.

To aktører i dette nye klient- og servermarkedet kan bety mer innovasjon og lavere priser, lik det som skjedde mens AMD var en seriøs konkurrent til Intel i PC- og servermarkedet.

ARM beholder hovedkvarter og skal doble antallet medarbeidere i Storbritannia, og avviser at forholdet til EU spiller noen rolle for dem. I tillegg har ARM stor aktivitet i USA, Taiwan og Kina.