Bredbåndskrangelen tilspisser seg

Bredbåndskrangelen tilspisser seg

Canal Digital går til frontalangrep på Viken Fibernett. Nå tas krangelen til Forbukerombudet.

- Vi har dessverre sett oss nødt til å klage Viken Fibernett inn for Forbrukerombudet, sier informasjonsdirektør Jørgen Thaule i Canal Digital til Aftenposten.

Han raser mot det han omtaler som usann og aggressiv markedsføring fra Viken.

Det er mange penger på spill. I fjor omsatte bredbåndsbransjen rettet mot husholdninger for 4,6 milliarder kroner, et beløp som stadig er i vekst.

Har sett seg lei

Det krangelen handler om i dette tilfellet er kampen om å legge fiber på et boligfelt på Nordstrand i Oslo. Canal Digital ble til slutt valgt.

- Markedsføringsmetodene som Viken hadde overfor kundene, har vi svært lite sans for, sier Thaule til Aftenposten.

Særlig påstander fra Viken om at «fremtiden er fiber» og at «kabel-tv er «gammel teknologi», fikk konkurrenten til å fråde.

- Vrøvl, sier Thaule, som mener fiber ikke kan legge beslag på fremtiden alene.

Også Get har tidligere reagert på Vikens markedsføring.

Slår tilbake

Administrerende direktør i Viken, Lise Skarpås, skyter tilbake og forteller at de også har fått klager fra kunder som er frustrert over Vikens konkurrenter. Hun ser frem til en eventuell behandling hos Forbrukerrådet.

- Dette er en sak som har betydning for hele bransjen, og vi forutsetter at markedsføringen til alle aktørene ses nærmere på, slik at også vi slipper å bruke mer tid på å endevende deres kundebrev og misforståelser det skaper hos kunder, sier Skarpås til Aftenposten.

Når det gjelder påstandene om fremtidens teknologi, sier hun følgende:

- Jeg ønsker ikke å kommentere enkeltpåstander fra kabeltv-selskapet Canal Digital. Men vi ønsker å satse langsiktig, og vi mener fiber er den teknologien det er verdt å satse på.

Les om: