Bremser reklame for raske mobilnett

Bremser reklame for raske mobilnett

Kundene kan bli lurt til å forvente for høy hastighet på 4G, advarer forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet advarer mot en markedsføring som tildekker de reelle begreningene med mobilnett og peker på det enkle faktum at hvis veldig mange i hyttegrenda skal se Netflix samtidig i påska kan "superfart" lett bli "sirupsfart".

I det siste har flere mobiloperatører markedsført 4G med påstander av typen «superraskt», «4G-fart» «lynraske hastigheter» og «10 ganger raskere». Reklamene gir inntrykk av betydelige hastigheter. Men i realiteten avhenger farten du får av en rekke faktorer som abonnement, dekning, hva slags mobil du har og hvor mange andre som bruker nettet samtidig som deg, heter det i en pressemdling fra Forbrukerombudet i går.

Innrømmer struping

Forbrukerombudet har mottatt klager og henvendelser fra forbrukere som føler seg lurt fordi operatørene bak markedsføringen ikke opplyste at den suverene 4G-hastigheten kan bli betydelig begrenset av mobilabonnementet du velger. Dette førte til at Telenor, NetCom og Chess tidligere i år ble bedt om å redegjøre for egen markedsføring av 4G og hastighet.

Etter å ha gjennomgått svarene krever Forbrukerombudet at operatørene opplyser tydeligere om faktisk hastighet og begrensninger på denne i all markedsføring av 4G.

- Forbrukerne har krav på å få vite hva de faktisk får når de bestiller et abonnement med såkalt «4G-fart» eller «lynraske hastigheter». Uten slik informasjon kan de bli villedet til å tro at abonnementet de bestiller gir dem større hastighet enn de får, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Må gi tydelig informasjon

I fremtidig markedsføring av mobilt internett må derfor operatørene opplyse om hvilken hastighet kunden faktisk kan oppnå, i tillegg til hvor mye data som er inkludert. Denne angivelsen må være reell, og ikke hypotetisk. Videre må de opplyse om hvorfor hastigheten vil variere avhengig av for eksempel abonnement, dekning og hva slags mobil du har. Dersom hastigheten på mobilsurfingen for eksempel strupes på 10 megabit pr. sekund, skal dette komme tydelig frem av markedsføringen.

– Med veksten i datatrafikk vil trolig flere forbrukere velge mobiloperatører ut fra hvem som tilbyr høye hastigheter og 4G. Derfor er det viktig at operatørene gir all nødvendig informasjon i markedsføringen slik at kundene har mulighet til å ta stilling til hvilket abonnement som passer dem best, sier Nergård.

Telenor, NetCom og Chess har fått frist til 9. mai med å følge kravene fra Forbrukerombudet. Deretter vil resten av bransjen kontaktes.

Les om: