Cisco kjøper Wimax-selskap

Cisco kjøper Wimax-selskap

Nettverksgiganten Cisco legger 1,8 milliarder kroner på bordet for Navini Networks, og styrker satsingen på mobilt trådløst bredbånd.

Cisco gjør sitt 124. oppkjøp, og sikrer seg en etablert produktlinje med Wimax basestasjoner og modemer når de nå sluker Navini Networks. Målet er å integrere produktene med sine egne utendørs Wi-Fi noder for å tilby trådløst bredbånd for telekommunikasjon.

– Mobil Wimax ble nylig godkjent som 3G-standard av FNs teleorganisasjon, ITU. Teknologien får dermed en ny og viktig rolle i mobilverdenen. Cisco, som fra før har en sterk stilling i WLAN-markedet, styrker med oppkjøpet av Navini Networks sin satsing på mobilitet og trådløst bredbånd. Dette er et område som er spesielt viktig i et land som Norge, med store avstander og krevende topografi, sier Nils-Ove Gamlem, forretningsutvikler i Cisco Norge.

LES OGSÅ: Wimax godkjent som 3G-standard

Cisco betaler 600 millioner kroner mindre for Navini enn da de kjøpte Wi-Fi pionéren Airespace i 2005, som nå utgjør ryggraden i Ciscos dominerende posisjon på bedriftsmarkedet for WLAN.

Kjøpet av Navini er en milepæl for den globale utbredelsen av Wimax, mener senioranalytiker i In-Stat, Daryl Schoolar.

- Cisco vil dra nytte av en tidlig inntreden i dette markedet, mobil Wimax er fremtiden for standarden. At en av verdens største nettverksleverandører har tro på teknologien og forretningsmodellen bak Wimax, vil også legge press på Alcatel-Lucent og Nortel, sier Schoolar til Computerworlds nyhetstjeneste, som forventer en kraftig vekst i antall Wimax-kunder de neste årene.

Les om: