De åtte hotteste mobilteknologiene

De åtte hotteste mobilteknologiene

Disse teknologiene vil du få bruk for i løpet av to år, enten du er klar over det eller ikke.

Gartner har laget en liste med åtte teknologier som vil utvikle seg signifikant frem mot 2010, og som vil ha innvirkninger på både mobilstrategier og mobilpolicyer på kort sikt.

Det er direktør Nick Jones som har sett i spåkulen for Gartner.

- All mobilstrategi bygger seg rundt antakelser om teknologisk evolusjon, så det er viktig å identifisere teknologiene som vil utvikle seg raskt i livstiden til hver strategi. De åtte mobile teknologiene som vi har styrt oss inn på for 2009 og 2010 vil ha bred effekt, tror han.

Slik ser listen ut:

1. Bluetooth 3.0

Spesifikasjonene slippes i år, og enhetene som bruker teknologien vil dukke opp rundt 2010. Antakelig vil teknologien innebære ting som bruker ekstremt lite strøm, slik som sensorer til for eksempel helseovervåking. I motsetning til tradisjonell blåtann vil 3.0-versjonen også støtte wifi-kommunikasjon (trådløst nettverk) og ultrawideband-kommunikasjon (UWB). I et korttidsperspektiv vil trolig wifi være viktigere, ettersom det er mer utbredt og muliggjør overføring av store volum med data.

2. Mobilt brukergrensesnitt (UI)

Grensesnittet har stor innvirkning på en enhets brukervennlighet og hvor mye som støttes. Dette vil også være et område med stor konkurranse i 2009 og 2010, hvor produsenter bruker brukergrensesnitt for å skille seg fra hverandre. Nye brukersnitt vil komplisere utvikling og støtte av såkalte forretning-til-ansatt (B2E) og forretning-til-kunde (B2C)-applikasjoner. Bedre brukersnitt vil gjøre nettet mer tilgjengelig på små enheter, og vil være en bedre kanal mellom kunder og ansatte.

3. Geografisk sporing

Eller location sensing, som Gartner kaller det. Det handler om at mobilen er oppmerksom på hvor du er, som kan være en nøkkel for kontekstuelle applikasjoner, fremtidens applikasjoner. For eksempel mobile sosiale nettverk.

4. 802.11n

Som gir wifi-nettverk en hastighet på mellom 100 og 300 Mps, i tillegg til mangfoldig input og output – som kan gi bedre dekning i enkelte situasjoner. Standarden blir trolig seiglivet. Med sin hastighet kan teknologien brukes til å streame multimedia. For bedriften innebærer teknologien utfordringer: Den er vanskelig å konfigurere og innebærer utbytting av en hel del ustyr i teknisk infrastruktur. Men like fullt kan teknologien konkurrere på lik linje med tradisjonelt kabelbasert nett.

5. Displayteknologi

Et viktig moment for mange mobiler og mobilapplikasjoner. Gjennom 2009 og 2010 vil flere nye skjermteknologier få innvirkning på markedet, deriblant aktiv pikselskjem, passiv pikselskjerm - som vil bli brukt i såkalte ebøker - og innebygd miniprojektor (kalt pico av Gartner). Med sistnevnte kan mobiler for eksempel brukes til ekstremt portable presentasjoner. Dermed blir batterilevetid et ankepunkt.

6. Mobilt internett og småprogrammer (widgets)

Når mobilen møter nettskyen blir det billig å levere enkle mobilapplikasjoner for komplekse tjenester. Det ligger riktignok enkelte begrensinger i løypa som ikke blir løst innen 2010, men mobilt internett vil gjøre mobilen til en uimotståelig totaløkonomisk (TCO) fristelse sammenlignet med tykkklient-aktige webapplikasjoner. Småprogrammer er støttet av mange mobile nettlesere, og vil være en del av de fleste B2C-strategiene.

7. Mobilt bredbånd

Dette eksploderte i 2008 og gir høyhastighets internettkobling mot nettet kombinert med attraktive abonnementspriser. Mange steder kan mobilt bredbånd være vel så bra som å koble seg mot et trådløst nett. I tillegg kommer stadig flere bærbare med innebygde simkort-luker så du slipper kort og usb-dingser.

8. Near Field Communication (NFC)

NFC er en enkel og sikker måte for håndsett å kommunisere på via en avstand på en til to centimeter. Dette utvikles som en ledende standard for applikasjoner som betaling med mobilen, med suksessforsøk i flere land. Det finnes også andre utvidede bruksområder, slik som «berør-for-å-utveksle-informasjon»: For eksempel å overføre et bilde fra telefonen til en digital fotoramme eller at en mobiltelefon «plukker opp» en virtuell rabattkupong.

Gartner forventer ikke at NFC-betaling blir vanlig i stor grad innen 2010 i moderne markeder som Vest-Europa og USA. Det vil være de såkalte «emerging markets», som kort oppsummert består av en del asiatiske, en del øst-europeiske og enkelte afrikanske og latin-amerikanske land, som vil være først ute her, enkelte allerede i 2010, tror Gartner.