De vil vinne verden fra Moss

De vil vinne verden fra Moss

Cloudx har på kort tid gått fra gründerbedrift til internasjonal suksess med sin Lync-løsning.

I den gamle Skofabrikken i Moss er det flere gründerbedrifter som holder til. Blant dem er Cloudx, leverandør av den helt unike kommunikasjonsløsningen Lync4all, eller den kanskje mer beskrivende betegnelsen «Lync med telefoni».

Løsningen skiller seg ut i markedet fordi den ikke bare kobler sammen mobil-, fast- og ip-telefoni på tvers av alle plattformer, men også fordi den er 100 prosent leverandør-uavhengig både på backoffice og mobil, og selskapets kunder kan pakke løsningen inn i sine egne systemer som et white-label konsept, som øker verdien på egne leveranser til egne kunder.

Selskapet går de store Microsoft-leverandørene midt i mot, men uten å stå i direkte konkurranse med dem.

Kjøpte egen leverandør

Selskapet Cloudx er en satsing av it- og kommunikasjonsveteranene Jon Sjølie og Jan Andre Solvang. Begge eier halvparten av selskapet, og de har nylig etablert seg internasjonale med under-selskapet Cloud Services, som leverer selve tjenesten og som har globale markedsrettigheter til produktet.

På kort tid har Cloudx, som forøvrig var

profilert
i Computerworlds «Ukas nykommer»-spalte i desember 2013, vokst seg store, inngår nye kontrakter og har overtatt Lync cloud-leveranse konseptet fra sin egen løsningsleverandør Startready, i Nederland.

Da Computerworld møter Sjølie og Solvang en god og varm dag i juni er de to i svært godt humør, på tross av lange dager og en god del reising. Uka før møtet har gått med på å ferdigstille kontrakter og avtaler med blant andre nevnte nederlandske leverandør. Gründervirksomhet kan være slitsomt, men med suksess i rekkevidde er det nok ikke rart at det er et overskudd av energi i andre etasje på den gamle Skofabrikken i Moss.

- Vi eier nå løsningen som står i Nederland, og vi er den første norske leverandøren med en internasjonal profil. Ja, det er flere i det norske markedet, men vi er den første internasjonale, norskeide Lync-baserte løsningen med en kundebase i Benelux, sier Solvang.

Selskapet tok kontakt med Startready i fjor, som en av flere mulige leverandører, og så raskt mulighetene i den unike funksjonaliteten. Først var planen å koble seg mot Office365 og drive frem et volum på den måten, men det gikk ikke så raskt som håpet. Det løsnet etter at selskapet, som Sjølie sier det, «sluttet å bare løpe etter Microsoft-forhandlere», og begynte å koble på mobil operatører med deres verdiøkende tjenester.

- Vi er en akselerator for Microsoft til å nå sine mål på Office365. Microsoft-aktørene adopterer vår «go-to-market»-strategi fordi vi er en mulighet for dem til å nå sine mål, sier Sjølie.

Lar kunden velge selv

De første forhandlerne er nå godt på plass, og inkluderer blant andre AGS, Cloudstep, Dustin Group, Snorredata, Ebru, Datawaves, TCN gruppen og Fagdata som leverer Office 365 med kommunikasjonsløsningen Lync til bedriftskunder. Lync er allerede veletablert, nærmest standard på kommunikasjon i bedriftsmarkedet. Likevel er det en stor utfordring når det gjelder Lync og telefoni, som kan være veldig komplisert.

- Vår rolle er å understøtte en serviceorientert organisasjons mulighet til å levere sluttbrukerverdi på sine tjenester, sier Sjølie.

Tradisjonelt leveres Lync med telefoni til kundene som kompliserte prosjekter eller totalpakker fra leverandører som låser bedriften til en løsning det er kostbart å komme ut av. Med andre ord, både komplisert og lite fleksibelt.

Cloudx løser problemet ved ganske enkelt å sy sammen mobil- og it-løsningen til bedriften med Lync som endepunkt. Det hele er automatisert via nettskyen servert fra Nederland, og Cloudx trenger ikke gjøre noe etter en kort opplæring av forhandleren. Etter dette handler det om å etablere tjenesten for kunden.

- Kunden kan velge blant flere mobiloperatører og Microsoft-forhandler og dermed benytte de leverandørene som han har relasjoner til og som passer bedriftens behov best. Vi forstyrrer ikke den eksisterende verdikjeden, men syr det sammen til en universal kommunikasjonsplattform for kunden, utdyper Solvang.

Løsningen betyr også at selskapet ikke tar, men tilfører butikk til forhandlerne. Selskapet er rett og slett en verdiøkende drivkraft for mobil og Microsoft aktører som med kobling til Lync4all utvider og sikrer sitt markedstilbud.

Phonero, Mobitalk, Ventelo og Network Norway og Tele2 er mobilselskapene som allerede har koblet sine mobiltjenester til Lync med Telefoni løsningen fra Cloudx. Sertifiserte Office365 forhandlere kan dermed i løpet av minutter etablere bedriftsbrukere på en Lync skyløsning for mobilkundene som da forvaltes på Microsofts Standard Office365 plattform.

- Mobil, ip-telefoni og smarttelefon er her, og det neste logiske trinn er å kunne ringe fra alle enheter, som for eksempel lesebrett og PC. Med Lync4all er du er ikke lenger bundet til telefonen, sier Sjølie.

- Vi er limet mellom aktørene på Office365 og mobiloperatørene. Vi skaper synergier, fortsetter han.

Tenker globalt, jobber lokalt

At selskapet har valgt å fortsette med Moss som base og hovedkvarter er ikke tilfeldig, og Sjølie forteller at det er viktig for ham å være tydelig på at dette er et norsk selskap, med lokal forankring.

- Vi er opptatt av å starte lokalt, og involvere Moss. Vi ville skape arbeidsplasser der vi bodde, og det var kostnadseffektivt, selv om investeringsviljen lokalt stort sett ligger i eiendom og eiendomsutvikling, forteller Sjølie.

- Vi er globale, men det er referansen til det norske som er viktig. Jeg er stolt av mitt opphav i Norsk Data, Logica [nå CGI], og de store norske it leverandørene, legger han til.

Selv med et teknisk utviklingsløp globalt, så er det viktig for Cloudx å ivareta god kunderelasjon gjennom lokale Microsoft-aktører, selv om Sjølie sier at de to gründerne egentlig burde reise og møte alle mobilaktørene i Nederland, Sverige og Danmark. Men først må det mer kapital inn. Og flere folk.

- Vi har også innsett at vi nok må inn til Oslo for å finne de som investerer i forretningsinnovasjon. Det er et løp der, som vi er interessert i å se på i lys av det globale perspektivet, mener Solvang.

Og når volumet øker jevnt og trutt, blir det mulighet for utvidelse etter hvert som driften blir mer kostnadseffektiv.

- Større volum gir lavere driftskostnader, og prisen pr. bruker går ned. Vi jobber for å få løsningen enda mer automatisert, og vi kommer til å bli mer kostnadseffektive etter hvert som vi absorberer volumer, avslutter Sjølie.

Les om: