Derfor knelte Network Norway

Derfor knelte Network Norway

Feilårsaken 2. oktober er identifisert.

Et strømutfall 2. oktober rammet en av Network Norways (NWN) datasentre.

Konsekvensen var at flere kunder i NWN, One Call og Mycall ikke fikk kommunisert via sine mobile telefoner.

Nå er feilen identifisert - strømbruddet ga følgefeil.

Backupløsningene fungerte, men på grunn av en produksjonsfeil fikk et komponent i kjernen av IP-nettet problemer, skriver NWN i en pressemelding.

Dette ga så høy belastning i det sentrale IP-nettet, at mobiltjenesteproduksjonen også ble berørt.

- Beklager

- Vi beklager de problemer som kunder av NWN, One Call og Mycall opplevde. Vi har nå identifisert årsakene til feilene, og de grepene vi har tatt, gjør at våre kunder kan være trygge på kvaliteten i vårt mobilnett, sier teknisk direktør Geir Løvnes i NWN.

Det tok et par timer før mobilnettet var oppe igjen 2. oktober.

Enkelte kunder hadde utover dagen fortsatt problemer med å motta samtaler og å sende og motta SMS. Denne type problemer er normalt i forbindelse med større nettutfall, men for å sikre at alle kunder kunne benytte seg av alle tjenester, ble det besluttet å starte en oppdatering mot alle kunder, heter det i pressemeldingen.

Ny nedetid for noen

Oppdateringen mot kunder i Network Norway sitt radionett gikk som planlagt, mens oppdateringen mot kunder som befant seg i Telenors radionett skapte signaleringsproblemer som igjen medførte at Network Norways systemer fikk problemer. Dette resulterte i at et større antall kunder som benyttet dekning via Telenors radionett var delvis uten mobiltjenester i 1-2 timer på kvelden 2. oktober.

- Selv om vi fikk mobilnettet opp igjen i løpet av to timer om morgenen var vi nødt til å kjøre en oppdatering senere på dagen for å forbedre leveransen, slik at alle kunder fikk benyttet alle tjenester. Dette medførte dessverre at flere kunder igjen opplevde nedetid, noe Telenor var helt uten skyld i, men så fort signaleringen kom tilbake på et normalt nivå kom tjenestene gradvis tilbake, sier Løvnes.

Analysene viste at endringer i design og dimensjonering ville bidra til å håndtere signaleringskapasiteten mellom Telenor og Network Norway bedre, og dette er nå gjennomført, står det i pressemeldingen. Rapport med redegjørelse er sendt Post- og teletilsynet.

Les om: