Er du lei av å vente på svar?

Er du lei av å vente på svar?

Nå tvinger Post- og teletilsynet Telenor og gjengen til å dokumentere ventetiden.

I 2007 fastslo Post- og teletilsynet (PT) "God skikk-regler for kundeserviceblant tilbydere av elektroniske kommunikasjonstjenester". Det gjorde de sammen med forbrukermyndighetene, IKT-Norge og selskap som tilbyr slike tjenester.

Her får selskapene beskjed om blant annet hva åpningstider, priser og tjenester bør være, når folk ringer kundeservice.

Det står også at "kunden skal gjennomsnittlig få svar i løpet av fem minutter på telefon".

LES OGSÅ:

Slåss for anarkiet på internett

Dette stoler ikke PT på at selskapene overholder. Derfor ber de nå selskaper som Telenor, Netcom og Get å dokumentere svartiden de har hos sine kundeservice-tjenester.

De må rapportere hvor lang tid det tar før folk får svar på epost og telefon, samt hvor stor andel som faktisk besvares innen tidsfristene som er fastsatt i God skikk-reglene.

Etterhvert skal resultatene offentliggjøres.

Så får du endelig vite om det er bare du som synes telefonen til kundeservice tar fem timer, eller om den faktisk gjør det.

LES OGSÅ:

Krangler om piratenes anonymitet

Netcom frykter overhodet ikke dokumentasjonskravet fra PT.

- Nei, dette er ikke skummelt i det hele tatt. Vi er allerede under fem minutter i dag, og har klare ambisjoner om å være langt under kravet, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom.

- Og det er ikke noe problem å dokumentere det hele heller?

- Nei, det er ikke noe problem å dokumentere.

Les om: