- Du må selv sikre deg mot telekriser

- Du må selv sikre deg mot telekriser

Brukerne må selv sikre seg mot telebrudd ved å kjøpe tjenester fra flere tilbydere, mener PT, som nå uttaler seg om telebruddene for tre uker siden.

I uke 35 opplevde Telenor, Banetele og Netcom brudd på telelinjene, noe som rammet hundretusener av nordmenn.

Post- og teletilsynet (PT) har nå kommet med sin rapport vedrørende det som skjedde. Rapporten baseres blant annet på detaljerte rapporter fra teleselskapene.

LES OGSÅ: Fiberbrudd skaper mobilkaos

Opp mot 400 000 rammet

Telenor var den første som fikk problemer den dramatiske uken. Mandag 25. august klokken 10.10 ble en fiberkabel ødelagt under gravearbeid, og trafikken ble lagt over til et reservesystem. Dette systemet hadde en funksjonsfeil, som gjøre at mobiltelefonien på østlandet ikke fungerte.

Blant annet førte dette til at folk ikke fikk ringt nødnummerne fra sine mobiltelefoner. Rapporten forteller at det ble erklært krisesituasjon, og 13.45 fikk Telenor satt opp en annen reserveløsning som gjorde at trafikken ble som normal. 15.00 var fiberkabelen reparert.

LES OGSÅ: Telenor-nettet friskmeldt

Telenors brudd skal ifølge rapporten ha rammet så mange som 200 000 til 400 000 kunder på østlandet. I tillegg ble TDC, Banetele og Catch Communications rammet, ettersom de leier samband av Telenor.

To problemer, samme problem

Netcom fikk problemer 16.30 samme dag. Feilen ble oppdaget fordi ansatte og kunder klaget på problemer. Ingen alarmer hos Netcom ble utløst. 17.54 oppdaget de at en sentral i Oslo hadde begynt å "henge", og den ble restartet. 17.55 gikk trafikken som normalt, etter at bare halve trafikken hadde gått normalt i Oslo-området.

Torsdag 10.41 ser Netcom de samme symptomene som på mandag, også nå går bare halve trafikken som normalt i Oslo-området. 10.55 oppdages det at feilen skyldes nøyaktig det samme som på mandag, og igjen må sentralen startes opp på nytt. 11.02 fungerer trafikken som normalt.

Mandag 08.30 fikk også Banetele problemer, i det et nettelement falt ut i Oslo. 13.00 fikk de rettet feilen, men hva som faktisk gikk galt er enda ikke avdekket. Sansynligvis dreier det seg om en programvarefeil. Rundt 50 kunder ble rammet, både sluttkunder og kunder som igjen har flere kunder.

LES OGSÅ: Nettproblemer også for Banetele

Hvem har ansvaret?

PT skal nå følge opp saken overfor tilbyderne. De skriver i rapporten at det skal fokuseres på hvordan kvaliteten på løsningene deres kan sikres gjennom tiltak som jevnlig testing. Det skal også jobbes med interne rutiner i forhold til hendelses- og problemhåndtering. De skal forsikre seg om at alt foregår etter rammeverkene, som baserer seg på IT Infrastructure Library (ITIL).

- Uansett hvor robuste løsninger som etableres, vi det aldri oppnås 100 prosent garanti mot feil, heter det i rapporten.

PT mener telebrudd er noe man må leve med, og at folk derfor må tenke over hvor hardt de vil bli rammet. Deretter må man gjøre det man kan for å være på den sikre siden, som for eksempel å ha tjenester fra to tilbydere. Dette gjelder både bedrifter og privatpersoner.

- Det er flere infrastrukturer, og massevis av tjenester som 280 tilbydere leverer i dag. Det ligger i kortene at brukerne har et ansvar selv for å skaffe seg de tjenestene som står i forhold til deres behov, sier seksjonssjef Geir Vareberg i PT til Computerworld.

LES OGSÅ: - Helt uakseptabelt av Telenor

Men PT mener også at staten burde ta sin del av jobben. Det understrekes at teleoperatørene arbeider ut fra kommersielle hensyn, og at løsningene derfor ikke blir sikrere enn det teleoperatørene ser som økonomisk gunstig.

PT vil nå snakke med aktørene for å høre om et enda sikrere nett krever mer penger enn det de er villige til å punge ut. Om så er, må staten vurdere om de vil åpne lommeboka.

Les om: