Easytel fikk 300 000 i tvangsgebyr

Easytel fikk 300 000 i tvangsgebyr

Easytel fikk 300 000 kroner i tvangsgebyr etter å ha trosset Forbrukerombudets vedtak og krevde betaling for telefoni- og bredbåndsleveranser uten avtale.

Telefoni- og bredbåndselskapet TM - Telecom Management, bedre kjent under merkevarenavnet Easytel.no, og selskapets daglige leder, Jonny Svensson, må betale tvangsgebyr etter å ha brutt et forbudsvedtak fra Forbrukerombudet. Vedtaket forbyr selskapet å kreve betaling for telefoni- og bredbåndsleveranser uten etter avtale.

- Dette viser at det koster å bryte markedsføringsloven. Selskapet har skapt store problemer for forbrukerne, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Forbrukerombudet fattet i august 2007 forbudsvedtaket på bakgrunn av et stort antall klager fra forbrukere. Selskapet sendte betalingskrav til forbrukere som aldri hadde inngått noen avtale med selskapet, hadde sagt opp sitt avtaleforhold med selskapet eller som hadde blitt lovet en helt annen avtale enn den de ble fakturert for.

Markedsrådet har nå avgjort at Forbrukerombudets forbudsvedtak mot selskapet og daglig leder var gyldig. Markedsrådet påpeker at saken etterlater et klart inntrykk av uryddig håndtering av selskapets portefølje av tvilsomme krav. Rådet har fastsatt tvangsgebyret i vedtaket til kr 300.000,- for selskapet og til kr 75.000,- for daglig leder Jonny Svensson.

Markedsrådets vedtak finner du i sin helhet her.

Les om:

Telekom