- Et eventyr fra starten

Haugaland Kraft og samarbeidspartnere har passert fiber- og Altibox-kunde nummer 30.000.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager passerer Haugaland Kraft og samarbeidspartnere kunde nummer 30.000, og Finnås Kraftlag på Bømlo feirer kunde nummer 4.000.

Et eventyr

I år er det hele ti år siden den første kunden ble koblet opp. Jan Håland, divisjonssjef for bredbånd i Haugaland Kraft, kaller utviklingen «et eventyr». Etterspørselen etter fiber og Altibox-tjenester har overgått alle forventninger og estimater.

- I starten satte vi oss mål om å få 1.000 kunder innen 2010 og vi syntes det var et «hårete» mål da, sier Håland.

I starten var selskapet nokså usikre på om kundene i det hele tatt var interessert i fiber og internett, tv og telefon. Men i dag er tvilen borte, og det har vist seg at satsingen for Haugaland Kraft og partnere var riktig, tross alt.

- Finnås Kraftlag sin satsing på brebånd har vært svært vellykket, og med en markedsandel på over 93 prosent må vi si oss svært fornøyd, sier Anders Engevik, avdelingsleder i Finnås Kraftlag.

Finnås installerte sitt første bredbånd i 2005, og kobler kontinuerlig til nye kunder, til nummer 4.000 som fikk koblingen sin denne uken.

- Denne felles feiringen av kunde nummer 30.000 og 4.000 blir markert med blomster til den historiske kunden Nelly Meling på Bømlo under oppkoblingen tirsdag 29. juli, forteller en smilende Håland.

Suksess for Altibox

Altibox hadde pr. 1. juli 337.000 kunder, opp fra 318.000 ved årsskiftet. Med andre ord, en svært sunn vekst på 19.000 i første halvår.

Selskapet har i dag omlag 17 prosent markedsandel for fast internett i Norge og er den nest største leverandøren etter Telenor - og nå for første gang foran erkerivalen Get, som sitter med omlag 290 000 bredbåndskunder.