BEST: Øystein Eriksen i Onecall er minst dårlig blant de dårlig likte teleaktørene. Mange liker ikke reklamen hans. (Pressefoto)

Farlig svakt omdømme

Norske teleselskaper har et felles problem: de har dårlig omdømme hos folk flest. Telenor for ekstra minuspåoeng for svak etikk.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse kommunikasjonsbyrået Apeland har gjort der den åpne delen omfatter 50 selskaper kommer beste teleselskap på 32. plass mens Telenor havner på 41.plass og Get på 44.plass. Det som kanskje bekymrer strategene hos Telenor og Get mer, er at de store amerikanske gigantene som stadig spiser seg tettere innpå deres enemerker, troner på øvre halvdel av lista. Google topper på 11. plass selv om de har opplevd betydelig tilbakegang i sitt omdømme siste året.

Omdømmemåling
Plassering Selskap 2016 Endring fra 2015
1 Finn.no 83,3 -1,3
11 Google 77,8 -7,8
14 Microsoft 77,3 -5,1
16 Apple 76,9 -2,9
32 Onecall 69,3 -4,3
34 Netcom (Telia) 68,6 2
41 Telenor 65,1 -2
44 Get 64,3 0,3
50 Ryanair 44,6 -4,1

Kilde: Kommunikasjonsbyrået Apeland

- Det er flere grunner til at teleselskapene ikke scorer så godt. Generelt er det i undersøkelsen mange negative kommentarer om dekning og pris. Telenor får i tillegg en del kommentarer om etikk og scorer lavt på det, mens Onecall får mange negative kommenterer knyttet til reklamen de kjører, sier Ole Christian Apeland i byrået.

Det er ikke noe nytt at teleselskapene har svakt omdømme. Apeland karakteriserer området 60-69 poeng velvillig som «Middels godt omdømme». Noen vil kanskje heller kalle det «Farlig svakt omdømme»…? Eneste trøst for teleselskapene må være at VG, McDonalds og Ryanair er enda mindre likt.

Iallfall på den åpne lista er det mange teleaktører som ikke er med. For eksempel finner vi ikke Altibox som flere år på rad har vunnet omdømmeundersøkelsen til EPSI.